Rabu, 12 Ogos 2009

Rancangan Minggu 33 ( 10 - 14 Ogos 2009 )

MINGGU 33 TARIKH : 10 - 14. OGOS 2009
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : SEJARAH
Tingkatan : 3J
Tarikh : 10 .08. 2009 ( ISNIN )
Masa : 2.00 -3.10 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Bab 6 : PERUBAHAN PENTADBIRAN KE ARAH BERKERAJAAN SENDIRI DI
SABAH
Sub : Perubaan Pentadbiran kearah berkerajaan sendiri di Sabah
i. Sabah diserahkan kepada kerajaan British
ii. Langkah-langkah ke arah berkerajaan sendiri di Sabah
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. memerihalkan tentang pentadbiran Tentera British di Sabah selepas kekalahan Jepun
2. Mengumpul maklumat tentang sebab-sebab penyerahan Sabah kepada kerajaan British
3. Mengelaskan penubuhan parti-parti politik di Sabah
4. Membandingkan reaksi penduduk Sarawak dengan Sabah tentang penyerahan negeri mereka sebagai tanah jajahan British
Hasil Pembelajaran :
Membandingkan langkah ke arah berkerajaan sendiri di Sabah dengan Sarawak
Penyerapan dan penerapan :-
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Berani menyatakan pendapat
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks KBSM Ting. 3, BAB 6( M/S 172 – 189)
Catatan : Pengajaran seperti yang dirancangkan.
Refleksi : Pelajar 3J diminta menyalin nota dan membuat latihan dalam buku teks soalan struktur sebagai kerjarumah m/s194-197.

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : 3C
Tarikh : 10.08.2009 ( ISNIN )
Masa :4.00 – 5.10 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Tatabahasa : Penilaian Penggal Dua Ulangkaji 1
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan sekurang-kurangnya 4 perkataan baru yang dipelajari
2. menjawab dengan betul sekurang-kurangnya 25 daripada 35 soalan yang diberikan
Fokus Utama :
1.vi. menghuraikan maksud tersurat dan tersirat frasa, ayat dan perenggan dalam teks.
2 i.Mengambil giliran dan mengemukakan respons yang sesuai dalam perbincangan yang aktif.
Aktiviti :
Pelajar diminta menjawab soalan objektif dan perbincangan tentang jawapan yang telah dibuat dan pembetulan secara individu
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan bantu mengajar : Kamus Dewan Buku Penilaian Topikal Masteri KBSM Tingkatan 3 m/s 86 - 89
Catatan : Pelajar diminta menyalin soalan dan jawapan latihan yang diberikan.
Refleksi : Pelajar dapat menjawab dalam lingkungan 25 dan keatas. Penekanan kepada aspek pembinaan ayat.

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : 3G
Tarikh :11.08.2009 ( SELASA )
Masa :2.00 – 3.10 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Tatabahasa : Penilaian Penggal Dua Ulangkaji 1
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan sekurang-kurangnya 4 perkataan baru yang dipelajari
2. menjawab dengan betul sekurang-kurangnya 25 daripada 35 soalan yang diberikan
Fokus Utama :
1.vi. menghuraikan maksud tersurat dan tersirat frasa, ayat dan perenggan dalam teks.
2 i.Mengambil giliran dan mengemukakan respons yang sesuai dalam perbincangan yang aktif.
Aktiviti :
Pelajar diminta menjawab soalan objektif dan perbincangan tentang jawapan yang telah dibuat dan pembetulan secara individu
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan bantu mengajar : Kamus Dewan Buku Penilaian Topikal Masteri KBSM Tingkatan 3 m/s 86 - 89
Catatan : Pelajar diminta menyalin soalan dan jawapan latihan yang diberikan.
Refleksi : Pelajar dapat menjawab dalam lingkungan 25 dan ke atas. Penekanan kepada aspek pembinaan ayat.

Matapelajaran : SEJARAH
Tingkatan : 3A, 3F
Tarikh : 11.08. 2009 ( SELASA )/ Sambungan
Masa : 4.00 -5.10 .5.45- 6.20
Tempoh : 70 minit, 35 minit
Tajuk : Bab 6 : PERUBAHAN PENTADBIRAN KE ARAH BERKERAJAAN SENDIRI DI
SABAH
Sub : Perubaan Pentadbiran kearah berkerajaan sendiri di Sabah
i. Sabah diserahkan kepada kerajaan British
ii. Langkah-langkah ke arah berkerajaan sendiri di Sabah
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. memerihalkan tentang pentadbiran Tentera British di Sabah selepas kekalahan Jepun
2. Mengumpul maklumat tentang sebab-sebab penyerahan Sabah kepada kerajaan British
3. Mengelaskan penubuhan parti-parti politik di Sabah
4. Membandingkan reaksi penduduk Sarawak dengan Sabah tentang penyerahan negeri mereka sebagai tanah jajahan British
Hasil Pembelajaran :
Membandingkan langkah ke arah berkerajaan sendiri di Sabah dengan Sarawak.
Pelajar dimanita menggarisskan nota yang diberikan dan diletakkan didalam buku masing-masing
Penyerapan dan penerapan :-
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Berani menyatakan pendapat
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks KBSM Ting. 3, BAB 6( M/S 172 – 189)
Catatan : Pengajaran seperti yang dirancangkan.
Refleksi : Pelajar 3A lebih suka diterangkan dan menggariskan nota sementara 3F lebih sukan menyalin nota yang diberikan.


Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : 3G, 3C
Tarikh : 12.08.2009 ( RABU )
Masa :4.00 – 5.10, 5.10 – 6.20
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Tatabahasa : Objektif Soalan 1 – 30. Ulangkaji 2
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan sekurang-kurangnya 4 perkataan baru yang dipelajari
2. menjawab dengan betul sekurang-kurangnya 25 daripada 30 soalan yang diberikan
Fokus Utama :
1.vi. menghuraikan maksud tersurat dan tersirat frasa, ayat dan perenggan dalam teks.
2 i.Mengambil giliran dan mengemukakan respons yang sesuai dalam perbincangan yang aktif.
Aktiviti :
Pelajar diminta menjawab soalan objektif dan perbincangan tentang jawapan yang telah dibuat dan pembetulan secara individu
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan bantu mengajar : Kamus Dewan Buku Praktis Topikal Gred A Tingakatan 2 m/s 110
Catatan : Pelajar diminta menyalin soalan dan jawapan latihan yang diberikan.


Matapelajaran : SEJARAH
Tingkatan : 3F, 3J, 3A
Tarikh : 13.08. 2009 ( KHAMIS )
Masa : 4.00 -5.10 .5.45- 6.20
Tempoh : 70 minit, 35 minit
Tajuk : Bab 7 : Malaysia Yang Berdaulat
Sub : Gagasan persekutuan Malaysia
i. Idea pembentukan Malaysia
ii. Konsep gagasan Persekutuan
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Mentafsir konsep gagasan Malaysia
2. Mengumpul maklumat tentang idea-idea pembentukan Malaysia
3. Menghubungkaitkan dengan pembentukan Malaysia kemerdekaan Sarawak, Sabah dan Singapura
4. Membincangkan pembentukan Malaysia sebagai kesepakatan untuk mewujudkan kestabilan negara
Hasil Pembelajaran :
Pelajar dapat memehami matlamat pembentukan persekutuan Malaysia
Penyerapan dan penerapan :-
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Berani menyatakan pendapat
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks KBSM Ting. 3, BAB 7( M/S 199 – 214)
Catatan : Pengajaran seperti yang dirancangkan.Tingkatan 3A, 3F diberikan nota bercetak sementara 3J diminta menyalin nota dan membuat latihan objektif m/s 231 -234
Refleksi :


Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : 3C
Tarikh : 13.08.2009 ( KHAMIS )
Masa :4.35 – 5.45 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Komsas Drama :Asar Belum Berakhir, Adik Berjasa, Jalan yang sempit
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menulis sinopsis drama yang dipelajari di Tingkatan 3
2. menyatakan sekurang-kurangnya 3 watak dalam drama yang dipelajari
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama
10.4.Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran.
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang sinopsis dan pengajaran drama yang dipelajari
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Buku Ulasan Grafikal Ekspedisi dan antologi Anak Bumi Tercinta m/s 176 -192
Catatan : Nota disalin dari buku komsas


Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : 3G
Tarikh : 14.08.2009 ( JUMAAT )
Masa :2.35 – 3.45 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Komsas Drama :Asar Belum Berakhir, Adik Berjasa, Jalan yang sempit
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menulis sinopsis drama yang dipelajari di Tingkatan 3
2. menyatakan sekurang-kurangnya 3 watak dalam drama yang dipelajari
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama
10.4.Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran.
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang sinopsis dan pengajaran drama yang dipelajari
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Buku Ulasan Grafikal Ekspedisi dan antologi Anak Bumi Tercinta m/s 176 -192
Catatan : Nota disalin dari buku komsas

CATATAN : PEPERIKSAAN PERCUBAAN PMR NEGERI SARAWAK 2009 BERMULA PADA 14.08.2009 SEHINGGA 21.08.2009

JUMAAT 14.08.2009
0800- 0900 Bahasa Iban 1, 1030-1145 Bahasa Iban 2, 0730-0930 Bahasa Cina 2, 1030-1130 Bahasa Cina 1.

Rancangan Minggu 32 ( 3 - 4 Ogos 2009 )

MINGGU 32 TARIKH : 3 - 4 OGOS 2009
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : SEJARAH
Tingkatan : 3J
Tarikh : 03 .08. 2009 ( ISNIN )
Masa : 2.00 -3.10 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Bab 6 : PERUBAHAN PENTADBIRAN KE ARAH BERKERAJAAN SENDIRI DI
SARAWAK DAN SABAH
Sub : Perubaan Pentadbiran kearah berkerajaan sendiri di Sarawak
i. Sarawak selepas kekalahan Jepun
ii. Sarawak diserahkan kepada kerajaan British
iii. Gerakan anti penyerahan
iv. Langkah-langkah ke arah berkerajaan sendiri di Sarawak 1946-1961
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. memerihalkan tentang pentadbiran Tentera British di Sarawak selepas kekalahan Jepun
2. Menerangkan kekayaan Sarawak menarik minat British
3. Mencerakinkan tindakan British melambatkan usaha ke arah berkerajaan sendiri di Sarawak
Hasil Pembelajaran :
Perbincangan tentang sebab-Sebab Kerajaan Brooke menyerahkan Sarawak kepada Kerajaan British
Penyerapan dan penerapan :-
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Berani menyatakan pendapat
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks KBSM Ting. 3, BAB 6( M/S 172 – 189)

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : 3C
Tarikh : 03.08.2009 ( ISNIN )
Masa :4.00 – 5.10 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : KOMSAS : CERPEN Tingkatan 2 : Tina,Batu,Buku Catatan Farid Badrul,Mama, Erti Kasih Makna Sayang ( Ulangkaji )
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan sinopsis cerpen yang telah dikaji
2. menjawab dengan betul sekurang-kurangnya 3 daripada 5 soalan yang diberikan
Fokus Utama :
7.5. Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan.
10.1. Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan.
Aktiviti :
Pelajar membaca petikan teks dan menjawab soalan objektif yang diberikan
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan bantu mengajar : Buku Praktis Praktikal Gred A m/s 25 - 29
Pelajar diarahkan mengambil buku latihan di meja guru dan membuatnya dalam buku komsas masing-masing dan dihantar
Catatan : Pengajaran ditangguhkan kerana guru mengambil CRK dan pelajar diberikan nota untuk disalin.


Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : 3G
Tarikh :04.08.2009 ( SELASA )
Masa :2.00 – 3.10 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : KOMSAS : CERPEN Tingkatan 2 : Tina,Batu,Buku Catatan Farid Badrul,Mama, Erti Kasih Makna Sayang ( Ulangkaji )
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan sinopsis cerpen yang telah dikaji
2. menjawab dengan betul sekurang-kurangnya 3 daripada 5 soalan yang diberikan
Fokus Utama :
7.5. Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan.
10.1. Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan.
Aktiviti :
Pelajar membaca petikan teks dan menjawab soalan objektif yang diberikan
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan bantu mengajar : Buku Praktis Praktikal Gred A m/s 25 - 29
Catatan : Semakan secara individu.
Refleksi : Pelajar masih tidak dapat menjawab soalan komsas perlu ulangkaji lagi.


Matapelajaran : SEJARAH
Tingkatan : 3A, 3F
Tarikh : 04.08. 2009 ( SELASA )/ Sambungan
Masa : 4.00 -5.10 .5.45- 6.20
Tempoh : 70 minit, 35 minit
Tajuk : Bab 6 : PERUBAHAN PENTADBIRAN KE ARAH BERKERAJAAN SENDIRI DI
SARAWAK DAN SABAH
Sub : Perubaan Pentadbiran kearah berkerajaan sendiri di Sarawak
i. Sarawak selepas kekalahan Jepun
ii. Sarawak diserahkan kepada kerajaan British
iii. Gerakan anti penyerahan
iv. Langkah-langkah ke arah berkerajaan sendiri di Sarawak 1946-1961
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. memerihalkan tentang pentadbiran Tentera British di Sarawak selepas kekalahan Jepun
2. Menerangkan kekayaan Sarawak menarik minat British
3. Mencerakinkan tindakan British melambatkan usaha ke arah berkerajaan sendiri di Sarawak
Hasil Pembelajaran :
Perbincangan tentang sebab-Sebab Kerajaan Brooke menyerahkan Sarawak kepada Kerajaan British
Penyerapan dan penerapan :-
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Berani menyatakan pendapat
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks KBSM Ting. 3, BAB 6( M/S 172 – 189)
Refleksi : Pelajar suka menggariskan nota yang diberikan


Pengajaran dan pembelajaran untuk Hari Rabu ( 5 . Ogos ), Khamis ( 6 Ogos ) dan Jumaat ( 7 Ogos ) ditangguhkan kerana

KEJOHANAN OLAHRAGA ANTARA RUMAH SUKAN SMK SERIAN KALI KE 44 BERLANGSUNG DI MINI STADIUM SERIAN
MULA : 7.00 PAGI
TAMAT : 4.00 PETANG