Isnin, 16 Ogos 2010

Rancangan Minggu 32 ( 09 - 13 Ogos 2010 )

MINGGU 32
TARIKH : 9- 13 OGOS 2010
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA ( TATABAHASA )
Tingkatan : 3B,3G
Tarikh : 9.08.2010 ( ISNIN )
Masa :2.00 – 3.10 ,4.35- 5.45 ptg
Tempoh : 70 minit
TAJUK : Latihan Tatabahasa : KATA KERJA TRANSITIF,PASIF, ADJEKTIF,HUBUNG , SERU DAN TANYA.
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan fungsi kata dalam ayat yang diberikan
2. menjawab dengan betul sekurang-kurangnya 15 daripada 20 soalan yang diberikan
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.4
Fokus Sampingan : 2.1 dan 2.2
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang makna kata dan kegunaannya dalam ayat.
2. Pelajar membina ayat secara lisan dan kemudiannya membuat latihan dalam buku tatabahasa
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan Bantu Mengajar : Praktis Topikal Gred A Tingkatan 3 m/s 5 - 7
Catatan :

Matapelajaran : SEJARAH
Tingkatan : 1J
Tarikh : 9.08. 2010 ( ISNIN )
Masa : 3.25 -4.00 ptg
Tempoh : 35 minit
Tajuk : Bab WARISAN KESULTANAN MELAYU
Sub : Sistem Pemerintahan dan Pentadbiran
Sistem Perundangan Kerajaan Melayu
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Menyatakan 2 sistem pemerintahan dan pentadbiran negeri-negeri Melayu.
2. Menyatakan undang adat dan undang bertulis dalam system perundangan negeri-negeri Melayu.
Aktiviti : Pelajar diminta menlukis carat dalam buku latihan masing-masing.
Penyerapan dan penerapan :-
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Berani menyatakan pendapat
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks KBSM Ting. 1 m/s 139 – 176
Catatan :

Pengajaran ditangguhkan kerana guru mengambil CRK

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA ( TATABAHASA )
Tingkatan : 3L
Tarikh : 10.08.2010 ( SELASA )
Masa :,12.50 – 2.00 ptg
Tempoh : 70 minit
TAJUK : Latihan Tatabahasa : KATA PERINTAH, BANTU, PENGUAT,PENEGAS, NAFI DAN PEMERI
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan fungsi kata dalam ayat yang diberikan
2. menjawab dengan betul sekurang-kurangnya 20 daripada 25 soalan yang diberikan
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.4
Fokus Sampingan : 2.1 dan 2.2
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang makna kata dan kegunaannya dalam ayat.
2. Pelajar membina ayat secara lisan dan kemudiannya membuat latihan dalam buku tatabahasa
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan Bantu Mengajar : Praktis Topikal Gred A Tingkatan 3 m/s 7 - 9
Catatan : Pelajar 3G dibantu untuk menulis jawapan. 3B latihan secara individu
Refleksi : Pelajar lebih suka latihan mengisi tempat kosong

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA ( KEFAHAMAN DAN KARANGAN )
Tingkatan : 3B
Tarikh : 10.08.2010 ( SELASA )
Masa :2.00 -3.10 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Karangan Jenis Kata-kata Himat
i. Di mana ada kemahuan disitu ada jalan
ii. Sesal dahulu pendapatan sesal kemudian tidak berguna.
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:
1. menulis sekurang-kurang 4 isi untuk karangan yang diberikan
2. menulis contoh karangan lengkap panjangnya diberikan 180 patah perkataan
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1 ( ii )
Fokus Sampingan : 7.2
Aktiviti :
1. Pembacaan dan perbincangan isi karangan
2. Membuat latihan dalam buku karangan masing-masing.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Kertas 2 Eastview m/s 160
Refleksi : Pelajar diberi pilihan sama ada menjawab soalan 1 atau ,2 lebih ramai memilih soalan 1.




Matapelajaran : SEJARAH
Tingkatan : 3A
Tarikh : 10.08. 2010 ( SELASA )
Masa : 5.10 - 6.20 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Bab 7 PEMBENTUKAN NEGARA MALAYSIA.
Tajuk : Bab 7 PEMBENTUKAN NEGARA MALAYSIA.
SUB : Idea pembentukan Malaysia
Perpisahan Singapura 1965
Sebab-sebab
1. Masalah Ekonomi
2. Konsep Malaysian Malaysia
3. Pertikaian Parti Perikatan – PETIR
4. Rusuhan Kaum
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Menyatakan sekurang-kurangnya 3 daripada 4 sebab Perpisahan Singapura 1965
2. Membincangkan Kewajaran perpisahan Malaysia dan Singapura
Aktiviti :-
1. Pelajar ditanya secara umum tentang peristiwa pembentukan Malaysia( Negeri yang yang terlibat )
2. Pelajar diminta menjawab soalan test berpandukan buku teks m/s 226
3. Guru menyoalpelajar tentang sebab pemisahan Singapura dari Malaysia.
Penyerapan dan penerapan :-
1. Kepimpinan berwawasan seperti Tunku Abdul Rahman
2. Bijak bertindak padu
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Berani menyatakan pendapat
Bahan Bantu Mengajar :
1. Buku Teks KBSM Ting. 3 m/s 199-214
2. Lampiran test 56,57,58 SASBADI
Catatan : Pengajaran dan pembelajaran ditangguhkan kerana PERHIMPUNAN SESI PETANG .

Matapelajaran : SEJARAH
Tingkatan : 1J
Tarikh :11.08. 2010 ( RABU )
Masa : 1.15 - 2.15 ptg
Tempoh : 60 minit
Tajuk :Kerja kursus Tingkatan Satu : Salasilah Keluarga
Sub : Pengenalan dan Objektif
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Menulis rangka pengenalan dan objektif kajian masing
2. Menulis pengenalan dan objektif yang lengkap masing-masing
Aktiviti : Pelajar diminta menlukis carat dalam buku latihan masing-masing.
Penyerapan dan penerapan :-
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Berani menyatakan pendapat
Bahan Bantu Mengajar : Panduan Kerja Kursus
Catatan : Pelajar diberikan nota untuk disalin dalam buku nota
Refleksi: Pelajar lebih suka menyalin nota yang diberikan.

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA ( KEFAHAMAN DAN KARANGAN )
Tingkatan : 3L
Tarikh : 11.08.2010 ( RABU )
Masa :2.30- 3.30
Tempoh : 60 minit
Tajuk : Karangan Jenis Kata-kata Himat
i. Di mana ada kemahuan disitu ada jalan
ii. Sesal dahulu pendapatan sesal kemudian tidak berguna.
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:
1. menulis sekurang-kurang 4 isi untuk karangan yang diberikan
2. menulis contoh karangan lengkap panjangnya diberikan 180 patah perkataan
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1 ( ii )
Fokus Sampingan : 7.2
Aktiviti :
1. Pembacaan dan perbincangan isi karangan
2. Membuat latihan dalam buku karangan masing-masing.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Kertas 2 Eastview m/s 160
Refleksi : 3L diberikan isi dan diminta untuk menyusun isi.

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA ( KARANGAN DAN KEFAHAMAN )
Tingkatan : 3G,
Tarikh : 12.08.2010 ( KHAMIS )
Masa :12.15 -1.15,
Tajuk : Karangan Jenis Kata-kata Himat
i. Di mana ada kemahuan disitu ada jalan
ii. Sesal dahulu pendapatan sesal kemudian tidak berguna.
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:
1. menulis sekurang-kurang 4 isi untuk karangan yang diberikan
2. menulis contoh karangan lengkap panjangnya diberikan 180 patah perkataan
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1 ( ii )
Fokus Sampingan : 7.2
Aktiviti :
1. Pembacaan dan perbincangan isi karangan
2. Membuat latihan dalam buku karangan masing-masing.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Kertas 2 Eastview m/s 160
Catatan : Pengajaran seperti dirancangkan.
Refleksi :Pelajar 3G diberikan panduan jawapan supaya dapat menjawab soalan.

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA ( KOMSAS )
Tingkatan :,3B
Tarikh : 12.08.2010 ( KHAMIS )
Masa : 4.00 – 5.00 ptg
Tempoh :60 minit
Tajuk : Novel : Ekspedisi ( ULANGKAJI : SOALAN NOVEL 2003-2009
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:
1.menganalisis soalan yang dikemukan dalam tempoh 5 tahun.
2. menyalin contoh soalan yang dikemukakan dalam PMR
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1 ( iii )
Fokus Sampingan : 2.1
Aktiviti :
1. Pembacaan dan perbincangan novel.
2. Pelajar diminta menggariskan nota yang diberikan.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Novel Ekpedisi.Bahasa Malaysia 1Visi Set Soalan.
Catatan : 3B mencari rujukan sendiri
Refleksi :Pengajaran seperti dirancangkan

Matapelajaran : SEJARAH
Tingkatan : 3A
Tarikh : 13.08. 2010 ( JUMAAT )
Masa : 2.50 -3.15 ptg
Tempoh : 25 minit
Tajuk : Bab 7 PEMBENTUKAN NEGARA MALAYSIA.
SUB : Idea pembentukan Malaysia
Perpisahan Singapura 1965
Sebab-sebab
1. Masalah Ekonomi
2. Konsep Malaysian Malaysia
3. Pertikaian Parti Perikatan – PETIR
4. Rusuhan Kaum
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Menyatakan sekurang-kurangnya 3 daripada 4 sebab Perpisahan Singapura 1965
2. Membincangkan Kewajaran perpisahan Malaysia dan Singapura
Aktiviti :-
1. Pelajar ditanya secara umum tentang peristiwa pembentukan Malaysia( Negeri yang yang terlibat )
2. Pelajar diminta menjawab soalan test berpandukan buku teks m/s 226
3. Guru menyoalpelajar tentang sebab pemisahan Singapura dari Malaysia.
Penyerapan dan penerapan :-
1. Kepimpinan berwawasan seperti Tunku Abdul Rahman
2. Bijak bertindak padu
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Berani menyatakan pendapat
Bahan Bantu Mengajar :
1. Buku Teks KBSM Ting. 3 m/s 199-214
2. Lampiran test 56,57,58 SASBADI
Catatan : Pelajar memberikan kerjasama
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan


Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA ( KOMSAS )
Tingkatan :,3L, 3G
Tarikh : 13.08.2010 ( JUMAAT )
Masa : 2.00- 2.50,4.20 – 5.10 ptg
Tempoh : 50 minit
Tajuk : Novel : Ekspedisi ( ULANGKAJI : SOALAN NOVEL 2003-2009
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:
1.menganalisis soalan yang dikemukan dalam tempoh 5 tahun.
2. menyalin contoh soalan yang dikemukakan dalam PMR
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1 ( iii )
Fokus Sampingan : 2.1
Aktiviti :
1. Pembacaan dan perbincangan novel.
2. Pelajar diminta menggariskan nota yang diberikan.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Novel Ekpedisi.Bahasa Malaysia 1Visi Set Soalan.
Catatan : Pengajaran seperti dirancangkan

Jumaat, 13 Ogos 2010

Rancangan Minggu 31 ( 02 - 06 Ogos 2010 )

MINGGU 31
TARIKH : 2 - 6 OGOS 2010
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA ( TATABAHASA )
Tingkatan : 3B,3G
Tarikh : 2.08.2010 ( ISNIN )
Masa :2.00 – 3.10 ,4.35- 5.45 ptg
Tempoh : 70 minit
TAJUK : Latihan Tatabahasa : KATA KERJA TRANSITIF,PASIF, ADJEKTIF,HUBUNG , SERU DAN TANYA.
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan fungsi kata dalam ayat yang diberikan
2. menjawab dengan betul sekurang-kurangnya 15 daripada 20 soalan yang diberikan
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.4
Fokus Sampingan : 2.1 dan 2.2
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang makna kata dan kegunaannya dalam ayat.
2. Pelajar membina ayat secara lisan dan kemudiannya membuat latihan dalam buku tatabahasa
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan Bantu Mengajar : Praktis Topikal Gred A Tingkatan 3 m/s 5 - 7
Catatan : Pelajar 3G dibantu untuk menulis jawapan. 3B latihan secara individu
Refleksi : Pelajar lebih suka soalan berbentuk objektif .

Matapelajaran : SEJARAH
Tingkatan : 1J
Tarikh : 2.08. 2010 ( ISNIN )
Masa : 3.25 -4.00 ptg
Tempoh : 35 minit
Tajuk : Bab WARISAN KESULTANAN MELAYU
Sub : Sistem Pemerintahan dan Pentadbiran
Sistem Perundangan Kerajaan Melayu
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Menyatakan 2 sistem pemerintahan dan pentadbiran negeri-negeri Melayu.
2. Menyatakan undang adat dan undang bertulis dalam system perundangan negeri-negeri Melayu.
Aktiviti : Pelajar diminta menlukis carat dalam buku latihan masing-masing.
Penyerapan dan penerapan :-
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Berani menyatakan pendapat
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks KBSM Ting. 1 m/s 139 – 176
Catatan : Pelajar diberikan nota untuk disalin dalam buku nota
Refleksi: Pelajar lebih suka menyalin nota yang diberikan.

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA ( TATABAHASA )
Tingkatan : 3L
Tarikh : 3.08.2010 ( SELASA )
Masa :,12.50 – 2.00 ptg
Tempoh : 70 minit
TAJUK : Latihan Tatabahasa : KATA KERJA TRANSITIF,PASIF, ADJEKTIF,HUBUNG , SERU DAN TANYA.
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan fungsi kata dalam ayat yang diberikan
2. menjawab dengan betul sekurang-kurangnya 15 daripada 20 soalan yang diberikan
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.4
Fokus Sampingan : 2.1 dan 2.2
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang makna kata dan kegunaannya dalam ayat.
2. Pelajar membina ayat secara lisan dan kemudiannya membuat latihan dalam buku tatabahasa
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan Bantu Mengajar : Praktis Topikal Gred A Tingkatan 3 m/s 5 - 7
Catatan : Pelajar 3G dibantu untuk menulis jawapan. 3B latihan secara individu
Catatan : Pelajar 3L dibantu untuk menulis jawapan.
Refleksi : Pelajar lebih suka latihan mengisi tempat kosong

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA ( KEFAHAMAN DAN KARANGAN )
Tingkatan : 3B
Tarikh : 3.08.2010 ( SELASA )
Masa :2.00 -3.10 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Ringkasan Karangan dan Kefahaman :
i. Kesan Bencana Banjir
ii. Usaha untuk melaksanakan Dasar Buku Negara.
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:
1. menulis sekurang-kurangnya 5 daripada 6 isi untuk ringkasan
2. menyatakan makna rangkaikata yang diberikan dan menjawab 2 daripada 3 soalan kefahaman yang diberikan.
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1 ( ii )
Fokus Sampingan : 7.2
Aktiviti :
1. Pembacaan dan perbincangan isi karangan
2. Membuat latihan dalam buku karangan masing-masing.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Praktis Topikal Gred A Tingkatan 3 m/s 49 dan 52
Refleksi : Pelajar diberi pilihan sama ada menjawab soalan 1 atau ,2 lebih ramai memilih soalan 1.


Matapelajaran : SEJARAH
Tingkatan : 3A
Tarikh : 3.08. 2010 ( SELASA )
Masa : 5.10 - 6.20 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Bab 7 PEMBENTUKAN NEGARA MALAYSIA.
SUB : Idea pembentukan Malaysia
Matlamat Pembentukan Malaysia
i. Keselamatan
ii. Keseimbangan Kaum
iii. Mempercepatkan kemerdekaan
iv. Memajukan ekonomi
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Menghubungkaitkan dengan pembentukan Malaysia kemerdekaan Sarawak, Sabah dan Singapura
2. Menghuraikan sebab pembentukan Malaysia dengan scenario politik semasa
3. Membincangkan pembentukan Malaysia sebagai kesepakatan untuk mewujudkan kestabilan negara
Menjana idea wawasan Tengku Abdul Rahman menjamin kesejahteraan Negara
Penyerapan dan penerapan :-
Kepimpinan berwawasan membawa kesejahteraan
Bersikap inovatif dan berwawasan
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Berani menyatakan pendapat
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks KBSM Ting. 3 m/s 199-214
Catatan : Pelajar diberikan nota untuk disalin dalam buku nota
Refleksi : Pelajar seronok memberikan respons dengan bertanyakan soalan berkaitan.

Matapelajaran : SEJARAH
Tingkatan : 1J
Tarikh :4.08. 2010 ( RABU ) Sambungan Isnin 2. 08.2010
Masa : 2.00 - 3.10 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Bab WARISAN KESULTANAN MELAYU
Sub : Sistem Pemerintahan dan Pentadbiran
Sistem Perundangan Kerajaan Melayu
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Menyatakan 2 sistem pemerintahan dan pentadbiran negeri-negeri Melayu.
2. Menyatakan undang adat dan undang bertulis dalam sistem perundangan negeri-negeri Melayu.
Aktiviti : Pelajar diminta menlukis carat dalam buku latihan masing-masing.
Penyerapan dan penerapan :-
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Berani menyatakan pendapat
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks KBSM Ting. 1 m/s 139 – 176
Catatan : Pelajar diberikan nota untuk disalin dalam buku nota
Refleksi: Pelajar lebih suka menyalin nota yang diberikan.


Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA ( KEFAHAMAN DAN KARANGAN )
Tingkatan : 3L
Tarikh : 4.08.2010 ( RABU )
Masa :3.25- 4.35
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Ringkasan Karangan dan Kefahaman :
i. Kesan Bencana Banjir
ii. Usaha untuk melaksanakan Dasar Buku Negara.
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:
1. menulis sekurang-kurangnya 5 daripada 6 isi untuk ringkasan
2. menyatakan makna rangkaikata yang diberikan dan menjawab 2 daripada 3 soalan kefahaman yang diberikan.
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1 ( ii )
Fokus Sampingan : 7.2
Aktiviti :
1. Pembacaan dan perbincangan isi karangan
2. Membuat latihan dalam buku karangan masing-masing.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Praktis Topikal Gred A Tingkatan 3 m/s 49 dan 52
Catatan : Pengajaran seperti dirancangkan.
Refleksi : 3L diberikan isi dan diminta untuk menyusun isi.

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA ( KARANGAN DAN KEFAHAMAN )
Tingkatan : 3G,
Tarikh : 5.08.2010 ( KHAMIS )
Masa :12.50 -2.00,
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Ringkasan Karangan dan Kefahaman :
i. Kesan Bencana Banjir
ii. Usaha untuk melaksanakan Dasar Buku Negara.
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:
1. menulis sekurang-kurangnya 5 daripada 6 isi untuk ringkasan
2. menyatakan makna rangkaikata yang diberikan dan menjawab 2 daripada 3 soalan kefahaman yang diberikan.
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1 ( ii )
Fokus Sampingan : 7.2
Aktiviti :
1. Pembacaan dan perbincangan isi karangan
2. Membuat latihan dalam buku karangan masing-masing.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Praktis Topikal Gred A Tingkatan 3 m/s 49 dan 52
Catatan : Pengajaran seperti dirancangkan.
Refleksi :Pelajar 3G diberikan panduan jawapan supaya dapat menjawab soalan.

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA ( KOMSAS )
Tingkatan :,3B
Tarikh : 5.08.2010 ( KHAMIS )
Masa : 5.10 – 6.20 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Novel : Ekspedisi
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:
1. menyatakan 3 latar novel yang dikaji/ tempat, masa dan masyarakat.
2. menyatakan 3 daripada 6 gaya bahasa yang digunakan dalam novel yang dikaji.
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1 ( iii )
Fokus Sampingan : 2.1
Aktiviti :
1. Pembacaan dan perbincangan novel.
2. Pelajar diminta menggariskan nota yang diberikan.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Novel Ekpedisi.
Catatan : 3B mencari rujukan sendiri
Refleksi :Pengajaran seperti dirancangkan

Matapelajaran : SEJARAH
Tingkatan : 3A
Tarikh : 6.08. 2010 ( JUMAAT )
Masa : 2.00 -2.35 ptg
Tempoh : 35 minit
Tajuk : Bab 7 PEMBENTUKAN NEGARA MALAYSIA.
SUB : Idea pembentukan Malaysia
Matlamat Pembentukan Malaysia
i. Keselamatan
ii. Keseimbangan Kaum
iii. Mempercepatkan kemerdekaan
iv. Memajukan ekonomi
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Menghubungkaitkan dengan pembentukan Malaysia kemerdekaan Sarawak, Sabah dan Singapura
2. Menghuraikan sebab pembentukan Malaysia dengan scenario politik semasa
3. Membincangkan pembentukan Malaysia sebagai kesepakatan untuk mewujudkan kestabilan negara
Menjana idea wawasan Tengku Abdul Rahman menjamin kesejahteraan Negara
Penyerapan dan penerapan :-
Kepimpinan berwawasan membawa kesejahteraan
Bersikap inovatif dan berwawasan
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Berani menyatakan pendapat
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks KBSM Ting. 3 m/s 199-214
Catatan : Pengajaran akan dibuat pada minggu ke 32.

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA ( KOMSAS )
Tingkatan :,3L, 3G
Tarikh : 6.08.2010 ( JUMAAT )
Masa : 2.00- 3.10,5.10 – 6.20 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Novel : Ekspedisi
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:
1. menyatakan 3 latar novel yang dikaji/ tempat, masa dan masyarakat.
2. menyatakan 3 daripada 6 gaya bahasa yang digunakan dalam novel yang dikaji.
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1 ( iii )
Fokus Sampingan : 2.1
Aktiviti :
1. Pembacaan dan perbincangan novel.
2. Pelajar diminta menggariskan nota yang diberikan.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Novel Ekpedisi.
Catatan : 3G dan 3L akan diajar pada minggu ke 32.

PENGAJARAN DITANGGUHKAN KERANA GURU CRK PADA JUMAAT 6.OGOS DAN ISNIN 9.OGOS. 2010.