Jumaat, 6 Mac 2009

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : 3G
Tarikh : 3.02.2009 ( SELASA )
Masa :2.00 – 3.10 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : TATABAHASA : Penanda Wacana
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan jenis penanda wacana
2. menyatakan makna penanda wacana dan contoh penggunaan dalam ayat
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Perbincangan dan menyalin penanda wacana
2. Membuat latihan dalam buku teks m/s 352
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan


Matapelajaran : SEJARAH
Tingkatan : 3A, 3F
Tarikh : 03.02. 2009 ( SELASA )/ Sambungan
Masa : 4.00 -5.10 .5.45- 6.20
Tempoh : 70 minit, 35 minit
Tajuk : Kesan Pemerintahan Jepun
iii. Sosial
- Kesengsaraan hidup
Sub : Politik, Ekonomi, dan Sosial
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Menghuraikan keberkesanan strategi Jepun dalam usaha menguasai Tanah Melayu, Sarawak, Sabah.
2. Membandingkan corak pentadbiran Jepun di Tanah Melayu dengan di Sarawak dan Sabah
Hasil Pembelajaran :
Penyerapan dan penerapan :-
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Kegigihan dan kecekalan menghadapi dugaan
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks m/s 18- 19
Catatan : Perbincangan dan soal jawab berdasarkan soalan yang diberikan.
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan
Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : 3G, 3C
Tarikh : 04.02.2009 ( RABU )
Masa :4.00 – 5.10, 5.10 – 6.20
Tempoh : 70 minit
Tajuk : PENULISAN : KARANGAN WAWANCARA
“ Wawancara dengan pelajar yang mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan UPSR”
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan sekurang-kurangnya 3 contoh isi karangan
2. menulis karangan lengkap panjangnya kira-kira 180 patah perkataan
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 2.0
Fokus Sampingan : 2.3
Aktiviti :
1. menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 isi karangan dan contoh
2. menghuraikan isi karangan dan contoh yang sesuai dengan karangan yang diberikan.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Teknik 5W + 1H
Bahan Bantu Mengajar : Buku rujukan Hotspot m/s 101
Catatan : Pelajar diminta menyalin contoh karangan dalam buku masing-masing sebagai rujukan. Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan

Matapelajaran : SEJARAH
Tingkatan : 3J
Tarikh : 05.02. 2009 ( Khamis ) Sambungan Isnin 3/2
Masa : 2.00 -3.10 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Kesan Pemerintahan Jepun
ii. Ekonomi
- Kemerosotan ekonomi
iii. Sosial
- Kesengsaraan hidup
Sub : Politik, Ekonomi, dan Sosial
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Menghuraikan keberkesanan strategi Jepun dalam usaha menguasai Tanah Melayu, Sarawak, Sabah.
2. Membandingkan corak pentadbiran Jepun di Tanah Melayu dengan di Sarawak dan Sabah
Hasil Pembelajaran :
Penyerapan dan penerapan :-
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Kegigihan dan kecekalan menghadapi dugaan
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks m/s 18- 19
Catatan : Perbincangan dan soal jawab berdasarkan soalan yang diberikan.
Refleksi :

Matapelajaran : SEJARAH
Tingkatan : 3A, 3J
Tarikh : 05.02. 2009 ( Khamis )/ Sambungan
Masa : 3.25 -4.00 .5.45- 6.20
Tempoh : 35 minit
Tajuk : Kesan Pemerintahan Jepun
iii. Sosial
- Kesengsaraan hidup
Sub : Politik, Ekonomi, dan Sosial
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
3. Menghuraikan keberkesanan strategi Jepun dalam usaha menguasai Tanah Melayu, Sarawak, Sabah.
4. Membandingkan corak pentadbiran Jepun di Tanah Melayu dengan di Sarawak dan Sabah
Hasil Pembelajaran :
Penyerapan dan penerapan :-
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Kegigihan dan kecekalan menghadapi dugaan
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks m/s 18- 19
Catatan : Perbincangan dan soal jawab berdasarkan soalan yang diberikan.
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan






Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : 3C
Tarikh : 05.02.2009 ( Khamis )
Masa :4.35-5.45
Tempoh : 70 minit
Tajuk : KOMSAS : Latar Masa, Tempat dan Masyarakat dalam novel Ekspedisi
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan sekurang-kurangnya 3 contoh latar dalam novel
2. mencatat nota latar dan menyatakan contoh untuk latar yang diberikan.
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 2.0
Fokus Sampingan : 2.3
Aktiviti :
1. menyenaraikan 3 jenis latar
2. menghuraikan latar dan contoh yang menunjukkan latar masa, masyarakat dan tempat.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Teknik 5W + 1H
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks Ekspedisi
Catatan : Pelajar diminta menyalin contoh dalam buku masing-masing sebagai rujukan.
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : 3G
Tarikh : 06.02.2009 ( Jumaat )
Masa : 2.35 -3.45
Tempoh : 70 minit
Tajuk : KOMSAS : Latar Masa, Tempat dan Masyarakat dalam novel Ekspedisi
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan sekurang-kurangnya 3 contoh latar dalam novel
2. mencatat nota latar dan menyatakan contoh untuk latar yang diberikan.
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 2.0
Fokus Sampingan : 2.3
Aktiviti :
1. menyenaraikan 3 jenis latar
2. menghuraikan latar dan contoh yang menunjukkan latar masa, masyarakat dan tempat.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Teknik 5W + 1H
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks Ekspedisi
Catatan : Pelajar diminta menyalin contoh dalam buku masing-masing sebagai rujukan.
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan

Tiada ulasan: