Rabu, 29 Julai 2009

Rancangan Minggu 30 ( 20 - 24 Julai 2009 )

MINGGU 30 TARIKH : 20- 24. JULAI 2009
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
Matapelajaran : SEJARAH
Tingkatan : 3J
Tarikh : 20 .07. 2009 ( ISNIN )
Masa : 2.00 -3.10 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Bab 5 :Detik-detik Perisytiharaan Kemerdekaan 31 Ogos 1957
Sub :Rombongan Kemerdekaan 1956
i. Matlamat
ii. Perjanjian London 1955
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Memerihalkan tentang rombongan Merdeka 1956
2. Menyatakan kandungan Perjanjian London 1956
3. Mengumpul maklumat tentang keanggotaan, matlamat dan asas penggubalan Suruhanjaya Reid
4. Mengemukakan perkara-perkara yang dipinda dalam rang undang-undang yang dikemukakan oleh Suruhanjaya Reid
Hasil Pembelajaran :
1. Membincangkan peranan dan kewibawaan pemimpin semasa rundingan Kemerdekaan 1956
2. Membandingkan tentang Rombongan London 1954 dengan Rombongan London 1956
Penyerapan dan penerapan :-
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Berani menyatakan pendapat
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks KBSM Ting. 3, m/s 146 -159
Catatan : Pengajaran seperti yang dirancangkan.
Refleksi : Pelajar 3J dapat menjawab 3 daripada 5 soalan objektif Bab 4. Ulangkaji

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : 3C
Tarikh : 20.07.2009 ( ISNIN )
Masa :4.00 – 5.10 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Tatabahasa : Ayat yang sama maksud Soalan No. 18 – 20 Kertas 1PMR
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan susunan ayat biasa dan susunan ayat songsang dalam soalan
2. menulis soalan dan jawapan bagi soalan yang diberikan dalam buku kerja m/s 21- 25
Fokus Utama :
1.v. Mengemukakan soalan dalam bentuk ayat tanya dan menggunakan soalan pengikat untuk mengundang respons.
3.1.Berbincang dengan menggunakan ragam bahasa dan gaya pengucapan yang betul semasa berunding.
Aktiviti :
Pelajar diminta menjawab soalan yang terdapat dalam buku kerja setelah penerangan yang diberikan oleh guru
Penyerapan dan penerapan : Rasional dan kerajinan
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Catatan : Pelajar diminta menyalin soalan dan jawapan dalam buku tatabahasa masing-masing.
Refleksi : Pelajar memberikan kerjasama.

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : 3G
Tarikh :21.07.2009 ( SELASA )
Masa :2.00 – 3.10 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Tatabahasa : Ayat yang sama maksud Soalan No. 18 – 20 Kertas 1PMR
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan susunan ayat biasa dan susunan ayat songsang dalam soalan
2. menulis soalan dan jawapan bagi soalan yang diberikan dalam buku kerja m/s 21- 25
Fokus Utama :
1.v. Mengemukakan soalan dalam bentuk ayat tanya dan menggunakan soalan pengikat untuk mengundang respons.
3.1.Berbincang dengan menggunakan ragam bahasa dan gaya pengucapan yang betul semasa berunding.
Aktiviti :
Pelajar diminta menjawab soalan yang terdapat dalam buku kerja setelah penerangan yang diberikan oleh guru
Penyerapan dan penerapan : Rasional dan kerajinan
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Catatan : Pelajar diminta menyalin soalna dan jawapan dalam buku tatabahasa masing-masing.
Refleksi : Pelajar memberikan kerjasama.

Matapelajaran : SEJARAH
Tingkatan : 3A, 3F
Tarikh : 21.07. 2009 ( SELASA )/ Sambungan
Masa : 4.00 -5.10 .5.45- 6.20
Tempoh : 70 minit, 35 minit
Tajuk : Bab 5 :Detik-detik Perisytiharaan Kemerdekaan 31 Ogos 1957
Sub :Rombongan Kemerdekaan 1956
i. Matlamat
ii. Perjanjian London 1955
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Memerihalkan tentang rombongan Merdeka 1956
2. Menyatakan kandungan Perjanjian London 1956
3. Mengumpul maklumat tentang keanggotaan, matlamat dan asas penggubalan Suruhanjaya Reid
4. Mengemukakan perkara-perkara yang dipinda dalam rang undang-undang yang dikemukakan oleh Suruhanjaya Reid
Hasil Pembelajaran :
1. Membincangkan peranan dan kewibawaan pemimpin semasa rundingan Kemerdekaan 1956
2. Membandingkan tentang Rombongan London 1954 dengan Rombongan London 1956
Penyerapan dan penerapan :-
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Berani menyatakan pendapat
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks KBSM Ting. 3, m/s 146 -159
Catatan : Pengajaran seperti yang dirancangkan.
Refleksi : Pelajar 3A dapat menjawab 5 daripada 5 soalan objektif Bab 4. Ulangkaji

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : 3G, 3C
Tarikh : 22.07.2009 ( RABU )
Masa :4.00 – 5.10, 5.10 – 6.20
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Karangan :Pengalaman bergotong royong atau catatan peristiwa menarik dari buku yang telah dibaca.
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menulis sekurang-kurangnya 3 isi utama .
2. Menulis karangan lengkap panjangnya lebih kurang 180 patah perkataan
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 2.3
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Pelajar diminta menjawab salah satu daripada 2 soalan karangan yang diberikan.
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersionnal
Bahan Bantu Mengajar : Buku contoh karangan A PMR.
Catatan : Pelajar diminta menghantar tugasan dalam buku karangan
Refleksi : Dalam kalangan pelajar yang suka menulis karangan dalam kertas kajang.


Matapelajaran : SEJARAH
Tingkatan : 3F, 3J, 3A
Tarikh : 23.07. 2009 ( KHAMIS )
Masa : 4.00 -5.10 .5.45- 6.20
Tempoh : 70 minit, 35 minit ( Sambungan )
Tajuk : Bab 5 :Detik-detik Perisytiharaan Kemerdekaan 31 Ogos 1957 ( Sambungan )
Sub :Rombongan Kemerdekaan 1956
i. Suruhanjaya Reid
- Penubuhan , matlamat, anggota dan tugas
- Asas penggubalan yang dipersetujui bersama
- Kedudukan raja-raja Melayu
- Kedudukan istimewa orang Melayu
- Bahasa Melayu sebagai Bahasa Rasmi
- Agama Islam sebagai agama rasmi
- Hak bukan Melayu
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Mengemukakan perkara-perkara yang dipinda dalam rang undang-undang yang dikemukakan oleh Suruhanjaya Reid
2. Menyenaraikan isi penting perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957
Hasil Pembelajaran :
3. Membincangkan kewujudan amalan toleransi dan musyawarah semasa pembentukan Perlembagaan Kemerdekaan Tanah Melayu
Penyerapan dan penerapan :-
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Berani menyatakan pendapat
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks KBSM Ting. 3, m/s 146 -159
Catatan : Pengajaran seperti yang dirancangkan.
Refleksi : Pelajar 3J diminta menyalin nota dan membuat latihan dalam buku teks soalan struktur sebagai kerjarumah.


Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : 3C
Tarikh : 23.07.2009 ( KHAMIS )
Masa :4.35 – 5.45 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Komsas Cerpen ;Hikayat Mat Jenin,Rahsia dan Anak Bumi Tercinta
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menulis sinopsis cerpen yang dipelajari di Tingkatan 3
2. menyatakan sekurang-kurangnya 3 watak dalam cerpen yang dipelajari
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama
10.4.Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran.
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang sinopsis dan tema cerpen yang dipelajari
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Buku Kerja Praktis Topikal Gred A Sasbadi m/s 25- 27
Catatan : Nota disalin dari buku komsas.
Refleksi : Pelajar memberikan kerjasama.

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : 3G
Tarikh : 24.07.2009 ( JUMAAT )
Masa :2.35 – 3.45 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Komsas Cerpen ;Hikayat Mat Jenin,Rahsia dan Anak Bumi Tercinta
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menulis sinopsis cerpen yang dipelajari di Tingkatan 3
2. menyatakan sekurang-kurangnya 3 watak dalam cerpen yang dipelajari
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama
10.4.Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran.
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang sinopsis dan tema cerpen yang dipelajari
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Buku Kerja Prakatis Topikal Gred A Sasbadi m/s 25- 27
Catatan : Nota disalin dari buku komsas
Refleksi : Pelajar memberikan kerjasama.

Tiada ulasan: