Rabu, 12 Ogos 2009

Rancangan Minggu 33 ( 10 - 14 Ogos 2009 )

MINGGU 33 TARIKH : 10 - 14. OGOS 2009
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : SEJARAH
Tingkatan : 3J
Tarikh : 10 .08. 2009 ( ISNIN )
Masa : 2.00 -3.10 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Bab 6 : PERUBAHAN PENTADBIRAN KE ARAH BERKERAJAAN SENDIRI DI
SABAH
Sub : Perubaan Pentadbiran kearah berkerajaan sendiri di Sabah
i. Sabah diserahkan kepada kerajaan British
ii. Langkah-langkah ke arah berkerajaan sendiri di Sabah
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. memerihalkan tentang pentadbiran Tentera British di Sabah selepas kekalahan Jepun
2. Mengumpul maklumat tentang sebab-sebab penyerahan Sabah kepada kerajaan British
3. Mengelaskan penubuhan parti-parti politik di Sabah
4. Membandingkan reaksi penduduk Sarawak dengan Sabah tentang penyerahan negeri mereka sebagai tanah jajahan British
Hasil Pembelajaran :
Membandingkan langkah ke arah berkerajaan sendiri di Sabah dengan Sarawak
Penyerapan dan penerapan :-
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Berani menyatakan pendapat
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks KBSM Ting. 3, BAB 6( M/S 172 – 189)
Catatan : Pengajaran seperti yang dirancangkan.
Refleksi : Pelajar 3J diminta menyalin nota dan membuat latihan dalam buku teks soalan struktur sebagai kerjarumah m/s194-197.

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : 3C
Tarikh : 10.08.2009 ( ISNIN )
Masa :4.00 – 5.10 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Tatabahasa : Penilaian Penggal Dua Ulangkaji 1
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan sekurang-kurangnya 4 perkataan baru yang dipelajari
2. menjawab dengan betul sekurang-kurangnya 25 daripada 35 soalan yang diberikan
Fokus Utama :
1.vi. menghuraikan maksud tersurat dan tersirat frasa, ayat dan perenggan dalam teks.
2 i.Mengambil giliran dan mengemukakan respons yang sesuai dalam perbincangan yang aktif.
Aktiviti :
Pelajar diminta menjawab soalan objektif dan perbincangan tentang jawapan yang telah dibuat dan pembetulan secara individu
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan bantu mengajar : Kamus Dewan Buku Penilaian Topikal Masteri KBSM Tingkatan 3 m/s 86 - 89
Catatan : Pelajar diminta menyalin soalan dan jawapan latihan yang diberikan.
Refleksi : Pelajar dapat menjawab dalam lingkungan 25 dan keatas. Penekanan kepada aspek pembinaan ayat.

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : 3G
Tarikh :11.08.2009 ( SELASA )
Masa :2.00 – 3.10 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Tatabahasa : Penilaian Penggal Dua Ulangkaji 1
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan sekurang-kurangnya 4 perkataan baru yang dipelajari
2. menjawab dengan betul sekurang-kurangnya 25 daripada 35 soalan yang diberikan
Fokus Utama :
1.vi. menghuraikan maksud tersurat dan tersirat frasa, ayat dan perenggan dalam teks.
2 i.Mengambil giliran dan mengemukakan respons yang sesuai dalam perbincangan yang aktif.
Aktiviti :
Pelajar diminta menjawab soalan objektif dan perbincangan tentang jawapan yang telah dibuat dan pembetulan secara individu
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan bantu mengajar : Kamus Dewan Buku Penilaian Topikal Masteri KBSM Tingkatan 3 m/s 86 - 89
Catatan : Pelajar diminta menyalin soalan dan jawapan latihan yang diberikan.
Refleksi : Pelajar dapat menjawab dalam lingkungan 25 dan ke atas. Penekanan kepada aspek pembinaan ayat.

Matapelajaran : SEJARAH
Tingkatan : 3A, 3F
Tarikh : 11.08. 2009 ( SELASA )/ Sambungan
Masa : 4.00 -5.10 .5.45- 6.20
Tempoh : 70 minit, 35 minit
Tajuk : Bab 6 : PERUBAHAN PENTADBIRAN KE ARAH BERKERAJAAN SENDIRI DI
SABAH
Sub : Perubaan Pentadbiran kearah berkerajaan sendiri di Sabah
i. Sabah diserahkan kepada kerajaan British
ii. Langkah-langkah ke arah berkerajaan sendiri di Sabah
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. memerihalkan tentang pentadbiran Tentera British di Sabah selepas kekalahan Jepun
2. Mengumpul maklumat tentang sebab-sebab penyerahan Sabah kepada kerajaan British
3. Mengelaskan penubuhan parti-parti politik di Sabah
4. Membandingkan reaksi penduduk Sarawak dengan Sabah tentang penyerahan negeri mereka sebagai tanah jajahan British
Hasil Pembelajaran :
Membandingkan langkah ke arah berkerajaan sendiri di Sabah dengan Sarawak.
Pelajar dimanita menggarisskan nota yang diberikan dan diletakkan didalam buku masing-masing
Penyerapan dan penerapan :-
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Berani menyatakan pendapat
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks KBSM Ting. 3, BAB 6( M/S 172 – 189)
Catatan : Pengajaran seperti yang dirancangkan.
Refleksi : Pelajar 3A lebih suka diterangkan dan menggariskan nota sementara 3F lebih sukan menyalin nota yang diberikan.


Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : 3G, 3C
Tarikh : 12.08.2009 ( RABU )
Masa :4.00 – 5.10, 5.10 – 6.20
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Tatabahasa : Objektif Soalan 1 – 30. Ulangkaji 2
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan sekurang-kurangnya 4 perkataan baru yang dipelajari
2. menjawab dengan betul sekurang-kurangnya 25 daripada 30 soalan yang diberikan
Fokus Utama :
1.vi. menghuraikan maksud tersurat dan tersirat frasa, ayat dan perenggan dalam teks.
2 i.Mengambil giliran dan mengemukakan respons yang sesuai dalam perbincangan yang aktif.
Aktiviti :
Pelajar diminta menjawab soalan objektif dan perbincangan tentang jawapan yang telah dibuat dan pembetulan secara individu
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan bantu mengajar : Kamus Dewan Buku Praktis Topikal Gred A Tingakatan 2 m/s 110
Catatan : Pelajar diminta menyalin soalan dan jawapan latihan yang diberikan.


Matapelajaran : SEJARAH
Tingkatan : 3F, 3J, 3A
Tarikh : 13.08. 2009 ( KHAMIS )
Masa : 4.00 -5.10 .5.45- 6.20
Tempoh : 70 minit, 35 minit
Tajuk : Bab 7 : Malaysia Yang Berdaulat
Sub : Gagasan persekutuan Malaysia
i. Idea pembentukan Malaysia
ii. Konsep gagasan Persekutuan
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Mentafsir konsep gagasan Malaysia
2. Mengumpul maklumat tentang idea-idea pembentukan Malaysia
3. Menghubungkaitkan dengan pembentukan Malaysia kemerdekaan Sarawak, Sabah dan Singapura
4. Membincangkan pembentukan Malaysia sebagai kesepakatan untuk mewujudkan kestabilan negara
Hasil Pembelajaran :
Pelajar dapat memehami matlamat pembentukan persekutuan Malaysia
Penyerapan dan penerapan :-
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Berani menyatakan pendapat
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks KBSM Ting. 3, BAB 7( M/S 199 – 214)
Catatan : Pengajaran seperti yang dirancangkan.Tingkatan 3A, 3F diberikan nota bercetak sementara 3J diminta menyalin nota dan membuat latihan objektif m/s 231 -234
Refleksi :


Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : 3C
Tarikh : 13.08.2009 ( KHAMIS )
Masa :4.35 – 5.45 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Komsas Drama :Asar Belum Berakhir, Adik Berjasa, Jalan yang sempit
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menulis sinopsis drama yang dipelajari di Tingkatan 3
2. menyatakan sekurang-kurangnya 3 watak dalam drama yang dipelajari
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama
10.4.Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran.
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang sinopsis dan pengajaran drama yang dipelajari
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Buku Ulasan Grafikal Ekspedisi dan antologi Anak Bumi Tercinta m/s 176 -192
Catatan : Nota disalin dari buku komsas


Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : 3G
Tarikh : 14.08.2009 ( JUMAAT )
Masa :2.35 – 3.45 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Komsas Drama :Asar Belum Berakhir, Adik Berjasa, Jalan yang sempit
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menulis sinopsis drama yang dipelajari di Tingkatan 3
2. menyatakan sekurang-kurangnya 3 watak dalam drama yang dipelajari
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama
10.4.Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran.
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang sinopsis dan pengajaran drama yang dipelajari
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Buku Ulasan Grafikal Ekspedisi dan antologi Anak Bumi Tercinta m/s 176 -192
Catatan : Nota disalin dari buku komsas

CATATAN : PEPERIKSAAN PERCUBAAN PMR NEGERI SARAWAK 2009 BERMULA PADA 14.08.2009 SEHINGGA 21.08.2009

JUMAAT 14.08.2009
0800- 0900 Bahasa Iban 1, 1030-1145 Bahasa Iban 2, 0730-0930 Bahasa Cina 2, 1030-1130 Bahasa Cina 1.

Tiada ulasan: