Khamis, 11 Februari 2010

RANCANGAN HARIAN MINGGU 6 ( 8- 12 FEBRUARI 2010 )

MINGGU 6
TARIKH : 8- 12 FEBRUARI 2010
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : 3L,3B
Tarikh : 8.02.2010 ( ISNIN )
Masa :2.00 – 3.10 ,5.10-6.20 ptg
Tempoh : 70 minit
TATABAHASA : Ujian ringkas Tatabahasa : Kata Nama, Adjektif,dan Kerja
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan makna kata nama, adjektif dan kerja
2. Menjawab sekurang-kurangnya 15 daripada 20 soalan dengan betul
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Perbincangan makna kata yang dipelajari
2. Menjawab soalan objektif secara individu dan perbincangan jawapan selepas ujian
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan Bantu Mengajar : Praktis topical Gred A PMR m/s 3- 6
Catatan : Latihan individu buku latihan tatabahasa
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan

Matapelajaran : SEJARAH
Tingkatan : 3A
Tarikh : 8.02. 2010 ( ISNIN )
Masa : 3.25 -4.35 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Malayan Union dan Persekutuan Tanah Melayu
Sub : Malayan Union 1946
i. Tujuan Penubuhan
ii. Ciri-ciri Malayan Union
iii. Reaksi penduduk tempatan terhadap Malayan Union
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Menyatakan sebab penubuhan Malayan Union
2. Mengemukakan cirri-ciri Perlembagaan Malayan Union
3. Mentakrifkan konsep Jus Soli
Penyerapan dan penerapan :-
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Berani menyatakan pendapat
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks KBSM Ting. 3 m/s 29 -38
Catatan : Pelajar diminta menjawab test kilat yang diberikan
Refleksi: Pelajar menberikan kerjasama

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA ( PENULISAN)
Tingkatan : 3L
Tarikh : 9.02.2010 ( SELASA )
Masa :,2.00 – 3.10 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Karangan Berpandukan Rangsangan.
Soalan : 1.Tabiat menabung dan budaya membantu
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan form
2. menyatakan 3 isi utama dalam surat yang dibuat
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti:-
1. Perbincangan tentang format soalan dan contoh dalam buku teks
2. Isi dibincangkan bersama dan diberikan kepada pelajar
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks m/s 28 -29 , 33
Catatan : Pelajar diminta menggunakan buku penulisan yang panjang
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.


Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA ( TATABAHASA )
Tingkatan : 3G
Tarikh : 9.02.2010 ( SELASA )
Masa :4.00 -5.10 ptg
Tempoh : 70 minit
TATABAHASA : Ujian ringkas Tatabahasa : Kata Nama, Adjektif,dan Kerja
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan makna kata nama, adjektif dan kerja
2. Menjawab sekurang-kurangnya 15 daripada 20 soalan dengan betul
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Perbincangan makna kata yang dipelajari
2. Menjawab soalan objektif secara individu dan perbincangan jawapan selepas ujian
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan Bantu Mengajar : Praktis topikal Gred A PMR m/s 3- 6
Catatan : Latihan individu buku latihan tatabahasa
Refleksi : Pelajar lebih suka membuat kerja secara berpasangan

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA ( PENULISAN)
Tingkatan : 3G,3B
Tarikh : 10.02.2010 ( RABU )
Masa :12.50- 2.00,2.00 – 2.35 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Karangan Surat Kiriman Rasmi
Soalan : 1. Permohanan menjalankan aktiviti perkhemahan
2. Gangguan bekalan letrik di kawasan perumahan
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan format surat kiriman rasmi
2. menyatakan 3 isi utama dalam surat yang dibuat
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti:-
1. Perbincangan tentang format soalan dan
2. Isi dibincangkan bersama dan diberikan kepada pelajar
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Nota Efektif Bahasa Malaysia m/s 13- 14
Catatan : Pelajar diminta menggunakan buku penulisan yang panjang
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA ( KOMSAS )
Tingkatan : 3B,3L
Tarikh : 11.02.2010 ( KHAMIS )
Masa :12.50 -2.00,4.35 – 5.45 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : SAJAK :RUMAH BARU DAN WANITA ZAMAN INI
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:
1. menyatakan makna sajak secara umum
2. menbaca sajak dengan gaya pengucapan sajak yang betul
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1 ( iii )
Fokus Sampingan : 2.1
Aktiviti :
Bacaan secara individu
Pelajar diminta menulis perkataan yang sukar difahami dan perbincangan bersama
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Anak Bumi tercinta m/s 26 - 38
Catatan : Pelajar diminta menulis nota.Pengajaran 3B ditangguhkan. Pelajar ke Dewan menyaksikan Drama Tingkatan 3A
Refleksi :Pelajar 3L dinilai untuk bacaan.

Matapelajaran : SEJARAH
Tingkatan : 3A
Tarikh : 12.02. 2010 ( JUMAAT )
Masa : 2.00 -2.35 ptg
Tempoh : 35 minit
Tajuk : Malayan Union dan Persekutuan Tanah Melayu
Sub : Malayan Union 1946
i. Tujuan Penubuhan
ii. Ciri-ciri Malayan Union
iii. Reaksi penduduk tempatan terhadap Malayan Union
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Menyatakan sebab penubuhan Malayan Union
2. Mengemukakan cirri-ciri Perlembagaan Malayan Union
3. Mentakrifkan konsep Jus Soli
Penyerapan dan penerapan :-
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Berani menyatakan pendapat
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks KBSM Ting. 3 m/s 29 -38
Catatan : Pelajar diminta menjawab test kilat yang diberikan
Refleksi:


Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA ( KOMSAS )
Tingkatan : 3G
Tarikh : 12.02.2010 ( JUMAAT )
Masa : 2.35 – 4.00 ptg
Tajuk : SAJAK :RUMAH BARU DAN WANITA ZAMAN INI
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:
1. menyatakan makna sajak secara umum
2. menbaca sajak dengan gaya pengucapan sajak yang betul
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1 ( iii )
Fokus Sampingan : 2.1
Aktiviti :
Bacaan secara individu
Pelajar diminta menulis perkataan yang sukar difahami dan perbincangan bersama
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Anak Bumi tercinta m/s 26 - 38
Catatan :
Refleksi :

Tiada ulasan: