Isnin, 28 Jun 2010

RANCANGAN MINGGU 19 ( 10 - 14 MEI 2010 )

MINGGU 19


TARIKH : 10 - 14 MEI 2010

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN



Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA ( TATABAHASA )

Tingkatan : 3L,3B

Tarikh : 10.05.2010 ( ISNIN )

Masa :2.00 – 3.10 ,5.10-6.20 ptg

Tempoh : 70 minit

Tatabahasa : Latihan mengenal Kata ( 164 Soalan )

Kata adjektif, Kata Nama dan Kata Kerja

Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :

1. menyatakan kelas kata yang diberikan

2. menulis jawapan pada bahagian tempat kosong dengan tepat

Hasil Pembelajaran :

Fokus Utama : 1.3

Fokus Sampingan : 2.2

Aktiviti :

1. Perbincangan tentang 3 jenis kelas kata utama

2. Pelajar menyatakan tentang mengkelaskan kata dalam ayat

Penyerapan dan penerapan :

Ilmu : Pendidikan Moral

Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal

Bahan Bantu Mengajar : Lampiran tugasan

Catatan : Pelajar 3L dibantu untuk menulis jawapan. 3B latihan secara individu

Refleksi : 3B disambungkan pada hari Rabu.



Matapelajaran : SEJARAH

Tingkatan : 3A

Tarikh : 10.05. 2010 ( ISNIN )

Masa : 3.25 -4.35 ptg

Tempoh : 70 minit

BAB 4 ( M/S 119 – 130)

5.2 Kerjasama Antara Kaum Ke arah Kemerdekaan

5.2.1 Penubuhan dan perkembangan parti-parti politik (UMNO, MCA, MIC, IMP, PAS, Parti Negara)

5.2.2 Penubuhan Jawatankuasa Hubungan Antara Kaum

Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :

1. Menyatakan kandungan Laporan Varnes, Fenn-Wu dan Ordinan Pelajaran 1952

2. Memerihalkan tentang Jawatankuasa Hubungan antara kaum

3. Mengumpul maklumat tentang parti-parti politik (UMNO, MCA, MIC, IMP, PAS, Parti Negara)

Penyerapan dan penerapan :-

Ilmu : Pendidikan Moral

Nilai : Berani menyatakan pendapat

Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks KBSM Ting. 3 m/s 120-125

Catatan : Pelajar diberikan nota bercetak dan pelajar diarahkan untuk mengariskan isi utama

Refleksi: Pelajar menberikan kerjasama

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA


Tingkatan : 3L

Tarikh : 11.05.2010 ( SELASA )

Masa :,2.00 – 3.10 ptg

Tempoh : 70 minit

Tatabahasa : Latihan mengenal Kata ( 164 Soalan )Sambungan No. 101-188

Kata adjektif, Kata Nama dan Kata Kerja

Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :

1. menyatakan kelas kata yang diberikan

2. menulis jawapan pada bahagian tempat kosong dengan tepat

Hasil Pembelajaran :

Fokus Utama : 1.3

Fokus Sampingan : 2.2

Aktiviti :

1. Perbincangan tentang 3 jenis kelas kata utama

2. Pelajar menyatakan tentang mengkelaskan kata dalam ayat

Penyerapan dan penerapan :

Ilmu : Pendidikan Moral

Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal

Bahan Bantu Mengajar : Lampiran tugasan

Catatan : 3L dibimbing secara individu.

Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.





Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA ( TATABAHASA )

Tingkatan : 3G

Tarikh : 11.05.2010 ( SELASA )

Masa :4.00 -5.10 ptg

Tempoh : 70 minit

Tatabahasa : Latihan mengenal Kata ( 164 Soalan )

Kata adjektif, Kata Nama dan Kata Kerja

Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :

1. menyatakan kelas kata yang diberikan

2. menulis jawapan pada bahagian tempat kosong dengan tepat

Hasil Pembelajaran :

Fokus Utama : 1.3

Fokus Sampingan : 2.2

Aktiviti :

3. Perbincangan tentang 3 jenis kelas kata utama

4. Pelajar menyatakan tentang mengkelaskan kata dalam ayat

Penyerapan dan penerapan :

Ilmu : Pendidikan Moral

Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal

Bahan Bantu Mengajar : Lampiran tugasan

Catatan : Pelajar memberikan kerjasama

Refleksi : Pelajar lebih suka membuat secara berpasangan daripada individu

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA ( PENULISAN )


Tingkatan : 3G,3B

Tarikh : 12.05.2010 ( RABU )

Masa :12.50- 2.00,2.00 – 2.35 ptg

Tempoh : 70 minit

Tajuk : KARANGAN BERGAMBAR : Jasa Ibu Bapa ( Cara Membalasnya )

Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :

1. menyatakan 3

2. Menyatakan makna perkataan yang diberikan

Hasil Pembelajaran :

Fokus Utama : 1.1

Fokus Sampingan : 1.2

Aktiviti :

1. Perbincangan soalan yang diberikan dan kehendak soalan

2. Menulis karangan lengkap panjangnya lebih kurang 120 patah perkataan.

Penyerapan dan penerapan :

Ilmu : Pendidikan Moral

Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal

Bahan Bantu Mengajar : Lampiran Tugasan Set 4 Kertas model PMR Eastview.

Catatan : 3B sambungkan Tatabahasa Mengenalkatas

Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA ( KOMSAS )


Tingkatan : 3B,3L

Tarikh : 13.05.2010 ( KHAMIS )

Masa :12.50 -2.00, 2.00 – 3.10 ptg

Tempoh : 70 minit

Tajuk : Drama : Asar Belum Berkahir

Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:

1. menyatakan sinopsis drama yang dikaji

2. menyatakan 2 watak utama dalam drama 3 pengajaran yang diambil dari drama

Hasil Pembelajaran :

Fokus Utama : 1.1 ( iii )

Fokus Sampingan : 2.1

Aktiviti :

1. Pembacaan dan perbincangan drama

2. Pelajar diminta menyalin petikan dan mengisi tempat kosong prosa yang dikaji.

Penyerapan dan penerapan :

Ilmu : Pendidikan Moral

Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional

Bahan Bantu Mengajar : Novel ABT m/s 38 -58

Catatan : Pelajar 3L diminta menjawab soalan kertas 2 ( Bahagian C dan 1 soalan Bahagian D )

Refleksi :Pelajar 3B diminta membuat nota ringkas sinopsis drama.

Matapelajaran : SEJARAH


Tingkatan : 3A

Tarikh : 14.05. 2010 ( JUMAAT )

Masa : 2.00 -2.35 ptg

Tempoh : 35 minit

Tajuk : Penerangan KERJA KURSUS SEJARAH PMR 2010 / Sambungan

Perbincangan Elemen 2 ( Lampiran Kajian )

Catatan : Semakan secara individu markah direkodkan.Pelajar diberikan bahan-bahan berkaitan dengan KK SEJARAH 2010 seperti yang diberikan oleh Pentaksir Sekolah.







Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA ( KOMSAS )

Tingkatan : 3G

Tarikh : 14.05. 2010 ( JUMAAT )

Masa : 2.35 – 4.00 ptg

Tajuk : Drama : JALAN SEMPIT

Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:

1. menyatakan sinopsis drama yang dikaji

2. menyatakan 2 watak utama dalam drama 3 pengajaran yang diambil dari drama

Hasil Pembelajaran :

Fokus Utama : 1.1 ( iii )

Fokus Sampingan : 2.1

Aktiviti :

1. Pembacaan dan perbincangan drama

2. Pelajar diminta menyalin petikan dan mengisi tempat kosong prosa yang dikaji.

Penyerapan dan penerapan :

Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional

Bahan Bantu Mengajar : Novel ABT m/s 186 -214

Catatan : Penagajaran seperti yang dirancangkan

Refleksi :Pelajar perlu dibantu untuk mencari jawapan

Tiada ulasan: