Rabu, 26 Oktober 2011

RANCANGAN MINGGU 36 ( 05 -09 SEPTEMBER 2011 )

MINGGU 36
MINGGU ULANGKAJI
TARIKH : 05 – 09 SEPTEMBER 2011
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MELAYU
Tingkatan : 3D.3A,3E
Tarikh : 05.09.2011 ( ISNIN )
Masa :12.50-2.00 ,2.00 – 3.10, 4.35 – 5.45
Tempoh : 70 minit
TAJUK : TATABAHASA ( KERTAS TOPIKAL SASBADI 1 DAN 2 )
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan makna perkataan dan ayat yang betul
2. menjawab dengan betul sekurang-kurangnya 15 daripada 20 soalan yang diberikan
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.4
Fokus Sampingan : 2.1 dan 2.2
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang makna kata dan kegunaannya dalam ayat.
2. Pelajar menjawab soalan objektif dalam buku tatabahasa masing-masing dan disemak bersama-sam guru
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan Bantu Mengajar : Praktis Topikal 1 dan 2 g m/s 5 - 7
Catatan : Pelajar 3G dibantu untuk menulis jawapan. 3B latihan secara individu
Refleksi : Pelajar lebih suka soalan berbentuk objektif .

Matapelajaran : BAHASA MELAYU
Tingkatan : 3A.3D
Tarikh : 06.09.2011 ( SELASA )
Masa : 12.50-2.00 ,4.35 – 5.45,
Tempoh : 70 minit
TAJUK : TATABAHASA ( KERTAS TOPIKAL SASBADI 1 DAN 2 )
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan makna perkataan dan ayat yang betul
2. menjawab dengan betul sekurang-kurangnya 15 daripada 20 soalan yang diberikan
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.4
Fokus Sampingan : 2.1 dan 2.2
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang makna kata dan kegunaannya dalam ayat.
2. Pelajar menjawab soalan objektif dalam buku tatabahasa masing-masing dan disemak bersama-sama guru
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan Bantu Mengajar : Praktis Topikal 1 dan 2 g m/s 5 - 7
Catatan : Pelajar bekerjasama
Refleksi : Pelajar lebih suka dibimbing secara individu.Pelajar 3D diminta menyambung berita yang diberikan


Matapelajaran : SEJARAH
Tingkatan : 1B
Tarikh : 06.09. 2011 ( SELASA )
Masa : 5.45 -6.20 petang
Tempoh : 35 minit
Tajuk : Bab 9 : Sosiobudaya : kegiatan Masa lapang
Sub : Ciri-ciri golongan Bangsawan dan Rakyat
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Menyatakan perbezaan golongan bangsawan dan golongan rakyat
2. Menyatakan sekurang-kurangnya 2 aktiviti yang dijalankan oleh golongan bangsawan dan rakyat
Aktiviti : Pelajar diminta melukis carta dalam buku latihan masing-masing.
Penyerapan dan penerapan :-
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Berani menyatakan pendapat
Bahan Bantu Mengajar : Buku Rujukan On track-m/s xiii.
Catatan : Pelajar diberikan nota untuk disalin dalam buku nota
Refleksi: Pelajar lebih suka menyalin nota yang diberikan.Ada sebilangan yang perlu dibantu untuk menulis perkataan.


Matapelajaran : SEJARAH ( Sambungan )
Tingkatan : 1B
Tarikh : 07.09. 2011 ( Rabu )
Masa : 3.25 -4.35 petang
Tajuk : Bab 9 : Sosiobudaya : kegiatan Masa lapang
Sub : Ciri-ciri golongan Bangsawan dan Rakyat
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Menyatakan perbezaan golongan bangsawan dan golongan rakyat
2. Menyatakan sekurang-kurangnya 2 aktiviti yang dijalankan oleh golongan bangsawan dan rakyat
Aktiviti : Pelajar diminta melukis carta dalam buku latihan masing-masing.
Penyerapan dan penerapan :-
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Berani menyatakan pendapat
Bahan Bantu Mengajar : Buku Rujukan On track-m/s xiii.
Catatan : Pelajar diberikan nota untuk disalin dalam buku nota
Refleksi: Pelajar lebih suka menyalin nota yang diberikan.Ada sebilangan yang perlu dibantu untuk menulis perkataan.


Matapelajaran : SEJARAH
Tingkatan : 3B
Tarikh : 07.09. 2011 ( RABU )
Masa : 5.45 -6.20 ptg
Tajuk : Ulangkaji : Kertas Model Replika EastView
SUB : Model 1 dan 2
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Menyatakan jawapan bagi soalan objektif yang diberikan
2. Menyatakan penerangan secara ringkas topik yang ditanyakan dalam soalan yang diberikan
Penyerapan dan penerapan :-
Kepimpinan berwawasan membawa kesejahteraan
Bersikap inovatif dan berwawasan
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Berani menyatakan pendapat
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks Tingkatan 3
Catatan : Markah disalin dan direkodkan
Refleksi : Pelajar memberikan kerjasama

Matapelajaran : BAHASA MELAYU
Tingkatan : 3E,3D, 3A
Tarikh : 08.09.2011 ( KHAMIS )
Masa :12.50 -2.00, 2.00 -3.10, 5.10-6.20 petang
Tempoh : 70 minit
TAJUK : TATABAHASA ( KERTAS TOPIKAL SASBADI 3 DAN 4 )
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan makna perkataan dan ayat yang betul
2. menjawab dengan betul sekurang-kurangnya 15 daripada 20 soalan yang diberikan
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.4
Fokus Sampingan : 2.1 dan 2.2
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang makna kata dan kegunaannya dalam ayat.
2. Pelajar menjawab soalan objektif dalam buku tatabahasa masing-masing dan disemak bersama-sam guru
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan Bantu Mengajar : Praktis Topikal 3 dan 4 m/s 9 - 11
Catatan : Pengajaran seperti dirancangkan.
Refleksi : 3E diberikan isi dan diminta untuk menyusun isi.

Matapelajaran : SEJARAH
Tingkatan : 3B
Tarikh :09.09. 2011 ( JUMAAT )
Masa : 2.00 -3.10 ptg
Tajuk : Ulangkaji : Kertas Model Replika EastView
SUB : Model 3 dan 4
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Menyatakan jawapan bagi soalan objektif yang diberikan
2. Menyatakan penerangan secara ringkas topik yang ditanyakan dalam soalan yang diberikan
Penyerapan dan penerapan :-
Kepimpinan berwawasan membawa kesejahteraan
Bersikap inovatif dan berwawasan
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Berani menyatakan pendapat
Bahan Bantu Mengajar : Soalan PMR SEJARAH
Catatan : Pelajar diberikan buku set soalan dan dibuat dirumah dan jawapan dibincangkan dalam kelas.
Refleksi : Pelajar memberikan respons dengan bertanyakan soalan berkaitan.


Matapelajaran : BAHASA MELAYU ( KOMSAS )
Tingkatan : 3E
Tarikh : 09.09.2011 ( JUMAAT )
Masa :, 4.00 – 5.10 ptg
TAJUK : TATABAHASA ( KERTAS TOPIKAL SASBADI 5 DAN 6 )
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan makna perkataan dan ayat yang betul
2. menjawab dengan betul sekurang-kurangnya 15 daripada 20 soalan yang diberikan
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.4
Fokus Sampingan : 2.1 dan 2.2
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang makna kata dan kegunaannya dalam ayat.
2. Pelajar menjawab soalan objektif dalam buku tatabahasa masing-masing dan disemak bersama-sam guru
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan Bantu Mengajar : Praktis Topikal 5 dan 6 m/s 12 - 14
Catatan : Pengajaran dirancangkan
Refleksi : Guru memberikan bimbingan secara individu dan pelajar bekerjasama.

Tiada ulasan: