Rabu, 27 Januari 2010

RANCANGAN HARIAN MINGGU 3 ( 18- 23 JANUARI 2010)

MINGGU 3
TARIKH : 18- 23 JANUARI 2010
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : 3L
Tarikh : 18.01.2010 ( ISNIN )
Masa :2.00 – 3.10 ptg
Tempoh : 70 minit
TATABAHASA : Kata Nama ( Gantinama )
Tajuk : Pengenalan kepada Tajuk yang dipelajari di Tingkatan 3
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan makna kata nama
2. Menyatakan 3 golongan kata nama yang terdapat dalam bahasa Melayu
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Perbincangan makna kata yang dipelajari
2. Menyatakan 3 golongan kata nama iaitu kata nama am, khas dan gantinama
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks m/ s 21, Kamus Dewan dan Tatabahasa Dewan
Catatan : Latihan individu
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.

Matapelajaran : SEJARAH
Tingkatan : 3A
Tarikh : 18.01. 2010 ( ISNIN )
Masa : 3.25 -4.35 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : PEMERINTAHAN JEPUN
Sub : Dasar Pemerintahan Jepun
- Pentadbiran
- Ekonomi
- Sosial
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Menyatakan dasar ekonomi Jepun
2. Memerihalkan dasar penjepunan
3. Menceritakan kesengsaraan hidup pada zaman Jepun
4. Menyatakan reaksi penduduk tempatan terhadap pemerintahan Jepun
Hasil Pembelajaran :
Penyerapan dan penerapan :-
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Berani menyatakan pendapat
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks KBSM Ting. 3 m/ 15- 17
Catatan : Pelajar diminta melukis peta m/s 13 dalam buku teks
Refleksi : Pelajar memberikan kerjasama.

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : 3L, 3G
Tarikh : 19.01.2010 ( SELASA )
Masa :2.00 – 3.10 ptg, 5.10 – 6.20 ptg
Tempoh : 70 minit
TATABAHASA : Kata Nama ( Gantinama )
Tajuk : Pengenalan kepada Tajuk yang dipelajari di Tingkatan 3
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan makna kata nama
2. Menyatakan 3 golongan kata nama yang terdapat dalam bahasa Melayu
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Perbincangan makna kata yang dipelajari
2. Menyatakan 3 golongan kata nama iaitu kata nama am, khas dan gantinama
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks m/ s 21, Kamus Dewan dan Tatabahasa Dewan m
Catatan : Latihan individu
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA ( PENULISAN)
Tingkatan : 3G,3B
Tarikh : 20.01.2010 ( RABU )
Masa :12.50- 2.00,2.00 – 2.35 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Karangan : SURAT KIRIMAN TIDAK RASMI
Soalan : Sepucuk surat kepada rakan dikampung setelah berpindah tempat tinggal
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan format penulisan surat tidak
2. menyatakan 3 isi utama dalam surat yang dibuat
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti:-
1. Perbincangan tentang format soalan dan contoh dalam buku teks
2. Isi dibincangkan bersama dan diberikan kepada pelajar
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks m/s 28 -29 , 33
Catatan : Pelajar diminta menggunakan buku penulisan yang panjang
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA ( KOMSAS )
Tingkatan : 3B,3L
Tarikh : 21.01.2010 ( KHAMIS )
Masa :12.50 -2.00,4.35 – 5.45 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Sajak : RUMAH BARU DAN BAHASA
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan maksud sajak secara keseluruhan
2. Menyatakan tema sajak
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
Perbincangan makna dan tema dalam sajak.
Pelajar diminta mendeklamasikan sajak
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Anak bumi tercinta m/s 15 dan 17
Catatan : Pelajar diminta menulis nota.
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.

Matapelajaran : SEJARAH
Tingkatan : 3A
Tarikh : 22.01. 2010 ( JUMAAT )
Masa : 2.00 -2.35 ptg
Tempoh : 35 minit
Tajuk : PEMERINTAHAN JEPUN ( Sambungan )
Sub : Dasar Pemerintahan Jepun
Reaksi penduduk tempatan terhadap pemerintahan Jepun.
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Mengumpul maklumat tentang tokoh-tokoh tanah air yang berjuang menentang Jepun
2. Menceritakan tentang kekalahan Jepun dalam Perang Dunia Kedua.
3. Menyenaraikan kesan pemerintahan Jepun di Negara kita
Hasil Pembelajaran :
Penyerapan dan penerapan :-
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Berani menyatakan pendapat
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks KBSM Ting. 3 m/ 22- 23
Catatan : Pelajar diminta menggariskan nota yang diedarkan .
Refleksi : Pelajar memberikan kerjasama..



Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA ( KOMSAS )
Tingkatan : 3G
Tarikh : 22.01.2010 ( JUMAAT )
Masa :,2.35 – 4.00 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Sajak : RUMAH BARU DAN BAHASA
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan maksud sajak secara keseluruhan
2. Menyatakan tema sajak
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
Perbincangan makna dan tema dalam sajak.
Pelajar diminta mendeklamasikan sajak
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Anak bumi tercinta m/s 15 dan 17
Catatan : Pelajar diminta menulis nota.
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA ( KOMSAS )
Tingkatan : 3B,3L
Tarikh : 23.01.2010 ( SABTU )
Masa :12.10 -1.25,4.00 – 4.35 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Sajak : RUMAH BARU DAN BAHASA
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan nilai dan pengajaran secara keseluruhan
2. Menyatakan unsur sastera ( ansonasi dan aliterasi )
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
Perbincangan makna dan tema dalam sajak.
Pelajar diminta mendeklamasikan sajak
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Anak bumi tercinta m/s 15 dan 17
Catatan : Pelajar diminta menjawab soalan latihan dari buku latihan komsas
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.Sebilangan kecil pelajar yang hadir diberikan lembaran tugasan.

Tiada ulasan: