Khamis, 28 Januari 2010

RANCANGAN HARIAN MINGGU 4 ( 25 - 29 JANUARI 2010 )

MINGGU 4
TARIKH : 25- 29 JANUARI 2010
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA
Tingkatan : 3L,3B
Tarikh : 25.01.2010 ( ISNIN )
Masa :2.00 – 3.10 ,5.10-6.20 ptg
Tempoh : 70 minit
TATABAHASA : Kata Adjektif
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan makna kata adjektif
2. Menyatakan 9 golongan kata adjektif yang terdapat dalam bahasa Melayu
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Perbincangan makna kata yang dipelajari
2. Menyatakan 9 kata adjektif beserta 4 contoh setiap jenis
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks m/s 38, Kamus Dewan dan Tatabahasa Dewan
Catatan : Latihan individu buku teks m/s 38
Pelajar 3b diberikan latihan Penggayaan m/s 39
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.

Matapelajaran : SEJARAH
Tingkatan : 3A
Tarikh : 25.01. 2010 ( ISNIN )
Masa : 3.25 -4.35 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : PEMERINTAHAN JEPUN
Sub : Kesan pemerintahan Jepun
i. Politik
- Menyemarakkan perjuangan kebangsaan.
- Meneruskan pengalaman pentadbiran kepada penduduk tempatan
- Perluasan pengaruh komunis
ii. Ekonomi
- Kemerosotan ekonomi
iii. Sosial
- Kesengsaraan hidup
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1.Menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 kesan pemerintahan Jepun di Negara kita.
2. Menjelaskan 4 usaha rakyat untuk mengatasi kesengsaraan hidup pada zaman pendudukan Jepun.
3. Menjelaskan 3 kesan pentadbiran Jepun yang mengubah corak pemikiran rakyat
Hasil Pembelajaran :
Penyerapan dan penerapan :-
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Berani menyatakan pendapat
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks KBSM Ting. 3 m/s 29 -38
Catatan : Pelajar diminta mengariskan nota yang diberikan
Refleksi : Pelajar 3A dapat menjawab soalan yang dikemukakan berdasarkan objektif diberikan.

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA ( PENULISAN)
Tingkatan : 3L
Tarikh : 26.01.2010 ( SELASA )
Masa :,2.00 – 3.10 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Karangan Berpandukan Rangsangan.
Soalan : 1.Tabiat menabung dan budaya membantu
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan form
2. menyatakan 3 isi utama dalam surat yang dibuat
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti:-
1. Perbincangan tentang format soalan dan contoh dalam buku teks
2. Isi dibincangkan bersama dan diberikan kepada pelajar
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks m/s 28 -29 , 33
Catatan : Pelajar diminta menggunakan buku penulisan yang panjang
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.


Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA ( TATABAHASA )
Tingkatan : 3G
Tarikh : 26.01.2010 ( SELASA )
Masa :4.00 -5.10 ptg
Tempoh : 70 minit
TATABAHASA : Kata Adjektif
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan makna kata adjektif
2. Menyatakan 9 golongan kata adjektif yang terdapat dalam bahasa Melayu
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Perbincangan makna kata yang dipelajari
2. Menyatakan 9 kata adjektif beserta 4 contoh setiap jenis
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks m/s 38, Kamus Dewan dan Tatabahasa Dewan
Catatan : Latihan individu buku teks m/s 38
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA ( PENULISAN)
Tingkatan : 3G,3B
Tarikh : 27.01.2010 ( RABU )
Masa :12.50- 2.00,2.00 – 2.35 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Karangan Berpandukan Rangsangan.
Soalan : 1.Faedah-faedah Menyertai aktiviti Sukan
2. Jasa tokoh yang mengharumkan nama negara.
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan format penulisan karangan rangsangan
2. menyatakan 3 isi utama dalam surat yang dibuat
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti:-
1. Perbincangan tentang format soalan dan contoh dalam buku teks
2. Isi dibincangkan bersama dan diberikan kepada pelajar
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks m/s 28 -29 , 33
Catatan : Pelajar diminta menggunakan buku penulisan yang panjang
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA ( KOMSAS )
Tingkatan : 3B,3L
Tarikh : 28.01.2010 ( KHAMIS )
Masa :12.50 -2.00,4.35 – 5.45 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : PROSA TRADISIONAL : PAK BELALANG , HANG TUAH MENGALAH TAMING SARI.
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:
1. menyatakan sinopsis secara keseluruhan cerpen
2. Menyatakan sekurang-kurangnya 3 pengajaran dari cerpen yang dipelajari
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1 ( iii )
Fokus Sampingan : 2.1
Aktiviti :
Bacaan secara individu
Pelajar diminta menulis perkataan yang sukar difahami dan perbincangan bersa
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Anak Bumi tercinta m/s 26 - 38
Catatan : Pelajar diminta menulis nota.
Refleksi : Pengajaran seperti yang dirancangkan.Pelajar 3B diminta menulis nota sendiri. 3l nota diberikan.


Matapelajaran : SEJARAH
Tingkatan : 3A
Tarikh : 29.01. 2010 ( JUMAAT )
Masa : 2.00 -2.35 ptg
Tempoh : 35 minit
Tajuk : PEMERINTAHAN JEPUN ( Sambungan )
Sub : Ujian dan Penilaian Bab 1
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Menjawab sekurang-kurangnya 4 dari 5 soalan objektif
2. Menjawab sekurang-kurangnya 5 daripada 7 soalan struktur yang diberikan
Hasil Pembelajaran :
Penyerapan dan penerapan :-
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Berani menyatakan pendapat
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks KBSM Ting. 3 m/ 39 - 42
Catatan : Pelajar diminta menulis soalan dalam buku nota masing-masing dan dihantar kepada guru untuk semakan
Refleksi :


Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA ( KOMSAS )
Tingkatan : 3G
Tarikh : 29.01.2010 ( JUMAAT )
Masa : 2.35 – 4.00 ptg
Tajuk : PROSA TRADISIONAL : PAK BELALANG , HANG TUAH MENGALAH TAMING SARI.
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:
1. menyatakan sinopsis secara keseluruhan cerpen
2. Menyatakan sekurang-kurangnya 3 pengajaran dari cerpen yang dipelajari
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1 ( iii )
Fokus Sampingan : 2.1
Aktiviti :
Bacaan secara individu
Pelajar diminta menulis perkataan yang sukar difahami dan perbincangan bersama guru.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : I
Bahan Bantu Mengajar : Buku Anak Bumi tercinta m/s 26 - 38
Catatan : Pelajar diminta menulis nota.
Refleksi :

Tiada ulasan: