Isnin, 26 Julai 2010

Rancangan Minggu 29 ( 19 - 23 Julai 2010 )

MINGGU 29
TARIKH : 19 - 23 JULAI 2010
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA ( TATABAHASA )
Tingkatan : 3B,3G
Tarikh : 19.07.2010 ( ISNIN )
Masa :2.00 – 3.10 ,4.35- 5.45 ptg
Tempoh : 70 minit
TAJUK : IMBUHAN Awalan dan Akhiran
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan imbuhan awalan dan akhiran yang diberikan
2. menjawab dengan betul sekurang-kurangnya 15 daripada 20 soalan yang diberikan
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.4
Fokus Sampingan : 2.1 dan 2.2
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang imbuhan dan kegunaannya dalam ayat.
2. Pelajar membina ayat secara lisan dan kemudiannya membuat latihan.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan Bantu Mengajar : Penilaian Masteri KBSM Tingkatan 3 m/s 60 dan 61
Catatan : Pelajar 3G dibantu untuk menulis jawapan. 3B latihan secara individu
Refleksi : Pelajar lebih suka latihan mengisi tempat kosong

Matapelajaran : SEJARAH
Tingkatan : 1J
Tarikh : 19.07. 2010 ( ISNIN )
Masa : 3.25 -4.00 ptg
Tempoh : 35 minit
Tajuk : Bab 7 Johor Menegakkan Semula Kewibaan Kesultanan Melayu Melaka
Sub : Kegemilangan Kerajaan Johor
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Menyatakan 2 tokoh berwibawa dalam kerajaan Johor.
2. Menyatakan sekurang-kurang 4 daripada 6 faktor yang menjadikan Johor sebagai pusat perdagangan.
Penyerapan dan penerapan :-
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Berani menyatakan pendapat
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks KBSM Ting. 1 m/s 108
Catatan : Pelajar diberikan nota untuk disalin dalam buku nota
Refleksi: Pelajar lebih suka menyalin nota yang diberikan.

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA ( TATABAHASA )
Tingkatan : 3L
Tarikh : 20.07.2010 ( SELASA )
Masa :,12.50 – 2.00 ptg
Tempoh : 70 minit
TAJUK : IMBUHAN Awalan dan Akhiran
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan imbuhan awalan dan akhiran yang diberikan
2. menjawab dengan betul sekurang-kurangnya 15 daripada 20 soalan yang diberikan
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.4
Fokus Sampingan : 2.1 dan 2.2
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang imbuhan dan kegunaannya dalam ayat.
2. Pelajar membina ayat secara lisan dan kemudiannya membuat latihan dalam buku tatabahasa.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan Bantu Mengajar : Penilai Masteri KBSM Tingkatan 3 m/s 60 dan 61
Catatan : Pelajar 3L dibantu untuk menulis jawapan.
Refleksi : Pelajar lebih suka latihan mengisi tempat kosong

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA ( KEFAHAMAN DAN KARANGAN )
Tingkatan : 3B
Tarikh : 20.07.2010 ( SELASA )
Masa :2.00 -3.10 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Karangan Jenis Gambaran :
Bas yang dinaiki terlibat dalam kemalangan.
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:
1. menulis 5 isi untuk penulisan karangan
2. menyatakan sekurang-kurang 2 peribahasa yang sesuai untuk karangan yang diberikan.
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1 ( ii )
Fokus Sampingan : 7.2
Aktiviti :
1. Pembacaan dan perbincangan isi karangan
2. Menyalin contoh karangan dalam buku karangan masing-masing.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Fokus karangan PMR Eastview m/s 291.
Refleksi : Pelajar diberi pilihan sama ada menyalin contoh atau menghasilkan karangan sendiri berpandukan contoh.


Matapelajaran : SEJARAH
Tingkatan : 3A
Tarikh : 20.07. 2010 ( SELASA )
Masa : 5.10 - 6.20 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Bab 6 Perubaan Pentadbiran kearah berkerajaan sendiri di Sarawak dan Sabah
Sub : . Langkah-langkah kea rah berkerajaan sendiri di Sarawak 1946-1961
- Perlembagaan 1941
- Majlis Tempatan 1947
- Pilihanraya Majlis Perbandaran 1956
Penubuhan parti politik spt. SarawakUnited People Party (SUPP), Parti Negara Sarawak (PANAS), Sarawak National Party (SNAP), Barisan Rakyat Jati Sarawak (BERJASA), Parti Perikatan Sarawak
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Meneranngkan kekayaan Sarawak menarik minat British
2. Menghuraikan sbb. Kegagalan gerakan antipenyerarahan melalui surat Perkeliling No.9
3. memerihalkan tentang pentadbiran Tentera British di Sabah selepas kekalahan Jepun
4. Mengumpul maklumat tentang sebab-sebab penyerahan Sabah kepada kerajaan British
Penyerapan dan penerapan :-
Menghargai dan menghadapi kemerdekaan Negara kita
Perpaduan rakyat tunggak kemerdekaan negara
Bertanggungjawab
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Berani menyatakan pendapat
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks KBSM Ting. 3 m/s 172-189
Catatan : Pelajar diberikan nota untuk disalin dalam buku nota

Matapelajaran : SEJARAH
Tingkatan : 1J
Tarikh :21.07. 2010 ( RABU ) Sambungan
Masa : 2.00 - 3.10 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Bab 7 Johor Menegakkan Semula Kewibaan Kesultanan Melayu Melaka
Sub : Kemerosotan Kerajaan Johor
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Menyatakan 4 faktor yang menyebabkan kemerosotan kerajaan Johor
2. Menyatakan keistimewaan kerajaan Johor.
Penyerapan dan penerapan :-
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Berani menyatakan pendapat
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks KBSM Ting. 1 m/s 101
Catatan : Pelajar diberikan nota untuk disalin dalam buku nota
Refleksi : Pelajar lebih sukan menyalin nota.

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA ( KEFAHAMAN DAN KARANGAN )
Tingkatan : 3L
Tarikh : 21.07.2010 ( RABU )
Masa :3.25- 4.35
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Karangan Jenis Gambaran :
Bas yang dinaiki terlibat dalam kemalangan.
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:
1. menulis 5 isi untuk penulisan karangan
2. menyatakan sekurang-kurang 2 peribahasa yang sesuai untuk karangan yang diberikan.
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1 ( ii )
Fokus Sampingan : 7.2
Aktiviti :
1. Pembacaan dan perbincangan isi karangan
2. Menyalin contoh karangan dalam buku karangan masing-masing.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Fokus karangan PMR Eastview m/s 291.
Catatan : Pengajaran sperti dirancangkan.
Refleksi : 3L diberikan isi dan diminta untuk menyusun isi.

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA ( KARANGAN DAN KEFAHAMAN )
Tingkatan : 3G,
Tarikh : 22.07.2010 ( KHAMIS )
Masa :12.50 -2.00,
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Karangan Jenis Gambaran :
Bas yang dinaiki terlibat dalam kemalangan.
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:
1. menulis 5 isi untuk penulisan karangan
2. menyatakan sekurang-kurang 2 peribahasa yang sesuai untuk karangan yang diberikan.
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1 ( ii )
Fokus Sampingan : 7.2
Aktiviti :
1. Pembacaan dan perbincangan isi karangan
2. Menyalin contoh karangan dalam buku karangan masing-masing.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Fokus karangan PMR Eastview m/s 291.
Catatan : Pengajaran seperti dirancangkan.
Refleksi :Pelajar 3G diminta membuat nota ringkas karangan.

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA ( KOMSAS )
Tingkatan :,3B
Tarikh : 22.07.2010 ( KHAMIS )
Masa : 5.10 – 6.20 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Drama : Adik berjasa
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:
1. menyatakansinopsis drama yang dikaji.
2. menyatakan 3 pengajaran yang diambil dari drama
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1 ( iii )
Fokus Sampingan : 2.1
Aktiviti :
1. Pembacaan dan perbincangan drama
2. Pelajar diminta menyalin tema dan 3 pengajaran daripada drama yang dikaji
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Antologi Anak bumi tercinta
Catatan : 3B mencari rujukan sendiri
Refleksi :Pengajaran seperti dirancangkan

Matapelajaran : SEJARAH
Tingkatan : 3A
Tarikh : 23.07. 2010 ( JUMAAT ) sambungan Selasa 13.07.2010
Masa : 2.00 -2.35 ptg
Tempoh : 35 minit
Tajuk : Bab 6 Perubaan Pentadbiran kearah berkerajaan sendiri di Sarawak dan Sabah
Sub : Langkah-langkah kea rah berkerajaan sendiri di Sabah
- Perlembagaan 1950
- Majlis Tempatan 1952
- Pilihanraya Majlis Undangan 196f2
- Kemunculan persatuan spt. (UNKO), United Sabah National Organization (USNO), Pasok, Momogun, Persatuan Cina Sabah (PCS), Parti Perikatan Sabah
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Membandingkan reaksi penduduk Sarawak dengan Sabah tentang penyerahan negeri mereka sebagai tanah jajahan British
2. Membandingkan tentang langkah yg. diambil ke arah berkerajaan sendiri di Sarawak dan Sabah
Penyerapan dan penerapan :-
Menghargai dan menghadapi kemerdekaan Negara kita
Perpaduan rakyat tunggak kemerdekaan negara
Bertanggungjawab
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Berani menyatakan pendapat
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks KBSM Ting. 3 m/s 172-189
Catatan : Pelajar diberikan nota untuk disalin dalam buku nota


Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA ( KOMSAS )
Tingkatan :,3L, 3G
Tarikh : 23.07.2010 ( JUMAAT )
Masa : 2.00- 3.10,5.10 – 6.20 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Drama : Adik berjasa
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:
1. menyatakansinopsis drama yang dikaji.
2. menyatakan 3 pengajaran yang diambil dari drama
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1 ( iii )
Fokus Sampingan : 2.1
Aktiviti :
1. Pembacaan dan perbincangan drama
2. Pelajar diminta menyalin tema dan 3 pengajaran daripada drama yang dikaji
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Antologi Anak bumi tercinta
Catatan : 3G dan 3L diberikan buku rujukan untuk mencatat nota
Refleksi :Pengajaran seperti dirancangkan

Tiada ulasan: