Jumaat, 30 Julai 2010

Rancangan Minggu 30 ( 26 - 30 Julai 2010 )

MINGGU 30
TARIKH : 26 - 30 JULAI 2010
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA ( TATABAHASA )
Tingkatan : 3B,3G
Tarikh : 26.07.2010 ( ISNIN )
Masa :2.00 – 3.10 ,4.35- 5.45 ptg
Tempoh : 70 minit
TAJUK : Latihan Tatabahasa : Kata nama, Kata Kerja , Kata Adjektif dan Kata Hubung
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan fungsi kata dalam ayat yang diberikan
2. menjawab dengan betul sekurang-kurangnya 15 daripada 20 soalan yang diberikan
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.4
Fokus Sampingan : 2.1 dan 2.2
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang makna kata dan kegunaannya dalam ayat.
2. Pelajar membina ayat secara lisan dan kemudiannya membuat latihan dalam buku tatabahasa
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan Bantu Mengajar : Praktis Topikal Gred A Tingkatan 3 m/s 3 - 7
Catatan : Pelajar 3G dibantu untuk menulis jawapan. 3B latihan secara individu
Refleksi : Pelajar lebih suka soalan berbentuk objektif .

Matapelajaran : SEJARAH
Tingkatan : 1J
Tarikh : 26.07. 2010 ( ISNIN )
Masa : 3.25 -4.00 ptg
Tempoh : 35 minit
Tajuk : Bab 8 Kerajaan Negeri –Negeri Melayu
Sub : Kerajaan Melayu Baru dan Melayu Baru
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Menyatakan 3 contoh nama kerajaan melayu tua dan 3 contoh kerajaan melayu yang baru.
2. Menyatakan asal usul nama, pembentukan kerajaan, keistimewaan dan keunikan.
Penyerapan dan penerapan :-
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Berani menyatakan pendapat
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks KBSM Ting. 1 m/s 122 – 136.
Catatan : Pelajar diberikan nota untuk disalin dalam buku nota
Refleksi: Pelajar lebih suka menyalin nota yang diberikan.

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA ( TATABAHASA )
Tingkatan : 3L
Tarikh : 27.07.2010 ( SELASA )
Masa :,12.50 – 2.00 ptg
Tempoh : 70 minit
TAJUK : Latihan Tatabahasa : Kata nama, Kata Kerja , Kata Adjektif dan Kata Hubung
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan fungsi kata dalam ayat yang diberikan
2. menjawab dengan betul sekurang-kurangnya 15 daripada 20 soalan yang diberikan
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.4
Fokus Sampingan : 2.1 dan 2.2
Aktiviti :
1. Perbincangan tentang makna kata dan kegunaannya dalam ayat.
2. Pelajar membina ayat secara lisan dan kemudiannya membuat latihan dalam buku tatabahasa
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan Bantu Mengajar : Praktis Topikal Gred A Tingkatan 3 m/s 3 - 7
Catatan : Pelajar 3L dibantu untuk menulis jawapan.
Refleksi : Pelajar lebih suka latihan mengisi tempat kosong

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA ( KEFAHAMAN DAN KARANGAN )
Tingkatan : 3B
Tarikh : 27.07.2010 ( SELASA )
Masa :2.00 -3.10 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Karangan Berdasarkan Bahan Rangsangan :
i. Faedah Bergotong royong
ii. Tujuan mempelajariseni mempertahankan diri
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:
1. menulis 4 isi untuk penulisan bahan rangsangan
2. menyatakan sekurang-kurang 2 peribahasa yang sesuai untuk karangan yang diberikan.
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1 ( ii )
Fokus Sampingan : 7.2
Aktiviti :
1. Pembacaan dan perbincangan isi karangan
2. Menyalin contoh karangan dalam buku karangan masing-masing.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Praktis Topikal Gred A Tingkatan 3 m/s 66 dan 67
Refleksi : Pelajar diberi pilihan sama ada menajawab soalan 1 atau ,2 lebih ramai memilih soalan 1.

Matapelajaran : SEJARAH
Tingkatan : 3A
Tarikh : 27.07. 2010 ( SELASA )
Masa : 5.10 - 6.20 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Bab 7 PEMBENTUKAN NEGARA MALAYSIA.
SUB : Idea pembentukan Malaysia
1.Konsep gagasan Persekutuan
2.Cadangan Tengku Abdul Rahman di Singapura pada 27 Mei 1961
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Mentafsir konsep gagasan Malaysia
2. Mengumpul maklumat tentang idea-idea pembentukan Malaysia
3. Menyatakan sebab pembentukan Malaysia
Menceritakan senario yang berlaku di Singapura, Sarawak dan Sabah
Penyerapan dan penerapan :-
Kepimpinan berwawasan membawa kesejahteraan
Bersikap inovatif dan berwawasan
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Berani menyatakan pendapat
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks KBSM Ting. 3 m/s 172-189
Catatan : Pelajar diberikan nota untuk disalin dalam buku nota
Refleksi : Pelajar seronok memberikan respons dengan bertanyakan soalan berkaitan.

Matapelajaran : SEJARAH
Tingkatan : 1J
Tarikh :28.07. 2010 ( RABU ) Sambungan Isnin 26.07.2010
Masa : 2.00 - 3.10 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Bab 8 Kerajaan Negeri –Negeri Melayu
Sub : Kerajaan Melayu Baru dan Melayu Baru
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Menyatakan 3 contoh nama kerajaan melayu tua dan 3 contoh kerajaan melayu yang baru.
2. Menyatakan asal usul nama, pembentukan kerajaan, keistimewaan dan keunikan.
Penyerapan dan penerapan :-
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Berani menyatakan pendapat
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks KBSM Ting. 1 m/s 122 – 136.
Catatan : Pelajar diberikan nota dan mewarna bendera negeri yang dikaji.
Refleksi: Pelajar lebih suka menyalin nota yang diberikan.


Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA ( KEFAHAMAN DAN KARANGAN )
Tingkatan : 3L
Tarikh : 28.07.2010 ( RABU )
Masa :3.25- 4.35
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Karangan Berdasarkan Bahan Rangsangan :
i. Faedah Bergotong royong
ii. Tujuan mempelajariseni mempertahankan diri
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:
1. menulis 4 isi untuk penulisan bahan rangsangan
2. menyatakan sekurang-kurang 2 peribahasa yang sesuai untuk karangan yang diberikan.
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1 ( ii )
Fokus Sampingan : 7.2
Aktiviti :
1. Pembacaan dan perbincangan isi karangan
2. Menyalin contoh karangan dalam buku karangan masing-masing.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Praktis Topikal Gred A Tingkatan 3 m/s 66 dan 67
Catatan : Pengajaran seperti dirancangkan.
Refleksi : 3L diberikan isi dan diminta untuk menyusun isi.

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA ( KARANGAN DAN KEFAHAMAN )
Tingkatan : 3G,
Tarikh : 29.07.2010 ( KHAMIS )
Masa :12.50 -2.00,
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Karangan Berdasarkan Bahan Rangsangan :
i. Faedah Bergotong royong
ii. Tujuan mempelajariseni mempertahankan diri
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:
1. menulis 4 isi untuk penulisan bahan rangsangan
2. menyatakan sekurang-kurang 2 peribahasa yang sesuai untuk karangan yang diberikan.
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1 ( ii )
Fokus Sampingan : 7.2
Aktiviti :
1. Pembacaan dan perbincangan isi karangan
2. Menyalin contoh karangan dalam buku karangan masing-masing.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Praktis Topikal Gred A Tingkatan 3 m/s 66 dan 67
Catatan : Pengajaran seperti dirancangkan.
Refleksi :Pelajar 3G diberikan panduan jawapan supaya dapat menjawab soalan.

Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA ( KOMSAS )
Tingkatan :,3B
Tarikh : 29.07.2010 ( KHAMIS )
Masa : 5.10 – 6.20 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Novel : Ekspedisi
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:
1. menyatakan sinopsis novel yang dikaji.
2. menyatakan 3 watak utama dalam novel dan 3 perwatakan watak.
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1 ( iii )
Fokus Sampingan : 2.1
Aktiviti :
1. Pembacaan dan perbincangan novel.
2. Pelajar diminta menggariskan nota yang diberikan.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Novel Ekpedisi.
Catatan : 3B mencari rujukan sendiri
Refleksi :Pengajaran seperti dirancangkan

Matapelajaran : SEJARAH
Tingkatan : 3A
Tarikh : 30.07. 2010 ( JUMAAT ) sambungan Selasa 27.07.2010
Masa : 2.00 -2.35 ptg
Tempoh : 35 minit
Tajuk : Bab 7 PEMBENTUKAN NEGARA MALAYSIA.
SUB : Idea pembentukan Malaysia
1.Konsep gagasan Persekutuan
2.Cadangan Tengku Abdul Rahman di Singapura pada 27 Mei 1961
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Mentafsir konsep gagasan Malaysia
2. Mengumpul maklumat tentang idea-idea pembentukan Malaysia
3. Menyatakan sebab pembentukan Malaysia
Menceritakan senario yang berlaku di Singapura, Sarawak dan Sabah
Penyerapan dan penerapan :-
Kepimpinan berwawasan membawa kesejahteraan
Bersikap inovatif dan berwawasan
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Berani menyatakan pendapat
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks KBSM Ting. 3 m/s 172-189
Catatan : Pelajar diberikan latihan praktis 50-55 berdasarkan sub topik.
Refleksi :


Matapelajaran : BAHASA MALAYSIA ( KOMSAS )
Tingkatan :,3L, 3G
Tarikh : 30.07.2010 ( JUMAAT )
Masa : 2.00- 3.10,5.10 – 6.20 ptg
Tempoh : 70 minit
Tajuk : Novel : Ekspedisi
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat:
1. menyatakan sinopsis novel yang dikaji.
2. menyatakan 3 watak utama dalam novel dan 3 perwatakan watak.
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1 ( iii )
Fokus Sampingan : 2.1
Aktiviti :
1. Pembacaan dan perbincangan novel.
2. Pelajar diminta menggariskan nota yang diberikan.
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersional
Bahan Bantu Mengajar : Novel Ekpedisi.
Catatan : 3G dn 3L lebih suka menyalin dan mengisi tempat kosong sebagai latihan
Refleksi :

Tiada ulasan: