Khamis, 14 Julai 2011

RANCANGAN MINGGU 27 ( 4-8 JULAI 2011 )

MINGGU 27
TARIKH : 4 - 07 JULAI 2011
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MELAYU
Tingkatan : 3D.3A,3E
Tarikh : 4.07.2011 ( ISNIN )
Masa :12.50-2.00 ,2.00 – 3.10, 4.35 – 5.45
Tempoh : 70 minit
LATIHAN TATABAHASA : KERTAS MODEL SASBADI ( 6 )
KERTAS ( NO. 1- 40 )
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. membuat latihan kertas model dalam buku tatabahasa masing-masing.
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Perbincangan soalan dan pilihan jawapan
2. Menyatakan makna perkataan berdasarkan kamus dewan
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan Bantu Mengajar : Kertas Model Sasbadi 6 dan Kamus Dewan Edisi 4
Catatan : Semakan secara individu untuk menyemak kesalahan.
Refleksi : Pelajar memberikan kerjasama.

Matapelajaran : BAHASA MELAYU
Tingkatan : 3A.3D
Tarikh : 05.07.2011 ( SELASA )
Masa : 12.50-2.00 ,4.35 – 5.45,
Tempoh : 70 minit
Latihan Karangan Pendapat
BAHAGIAN D : 1. Cara-cara menangani kehilangan kanak-kanak
2. Hukuman rotan wajar dilaksanakan semula
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan rangka jawapan salah astu karangan yang dipilih.
2. Menulis karangan lengkap panjangnya lebih daripada 180 patah perkataan.
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Perbincangan rangka karangan
2. Menyatakan peribahasa yang sesuai un.tuk karangan
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan Bantu Mengajar : Buku Kerja Infodidik Target 3 Bahasa Malaysia m/s109
Catatan : Pelajar bekerjasama
Refleksi : Pelajar lebih suka dibimbing secara individu.


Matapelajaran : SEJARAH
Tingkatan : 1B
Tarikh : 5.07. 2011 ( SELASA )
Masa : 5.45 -6.20 petang
Tempoh : 35 minit
Bab 6 : Kemerosotan Melaka
Faktor-Faktor yang mempengaruhi
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Menyatakan makna kemorosotan
2. Menayatkan 2 faktor utama yang menyebabkan kemerosotan iaitu kelemahan kepimpinan dan masalah perpaduan
Hasil Pembelajaran :
Penyerapan dan penerapan :-
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Berani menyatakan pendapat
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks Tingkatan
Catatan : Rabu 6 Julai semakan kerja kursus.
Refleksi : Pelajar memberikan kerjasama

Matapelajaran : SEJARAH ( Sambungan )
Tingkatan : 1B
Tarikh : 6.07. 2011 ( Rabu )
Masa : 3.25 -4.35 petang
KERJA KURSUS SEJARAH TINGKATAN 1 : SEJARAH DIRI DAN KELUARGA
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Menyatakan objektif, kaedah dan laporan kajian
2. Menyatakan maklumat tentang ahli keluarga masing-masing
Hasil Pembelajaran :
Penyerapan dan penerapan :-
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Berani menyatakan pendapat
Bahan Bantu Mengajar : Model kerja Kursus Tingkatan 1
Catatan : Tempoh menyiapkan 4 minggu.
Refleksi : Pelajar memberikan kerjasama


Matapelajaran : SEJARAH
Tingkatan : 3B
Tarikh : 6.07. 2011 ( RABU )
Masa : 5.45 -6.20 ptg
Bab 4 : Kerjasama Antara Kaum
Sub :Pendidikan alat perpaduan
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Menyatakan sekurang-kurangnya 2 daripada 3 syarat yang diberikan oleh pihak British
2. Menulis nota ringkas alam buku nota.
Hasil Pembelajaran :
Penyerapan dan penerapan :-
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Berani menyatakan pendapat
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks m/s 77
Catatan : Markah disalin dan direkodkan
Refleksi : Pelajar memberikan kerjasama

Matapelajaran : BAHASA MELAYU
Tingkatan : 3E
Tarikh : 07.07.2011 ( KHAMIS )
Masa :12.50 -2.00 petang
Tempoh : 70 minit
BAHAGIAN D : 1. Cara-cara menangani kehilangan kanak-kanak
2. Hukuman rotan wajar dilaksanakan semula
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan rangka jawapan salah astu karangan yang dipilih.
2. Menulis karangan lengkap panjangnya lebih daripada 180 patah perkataan.
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Perbincangan rangka karangan
2. Menyatakan peribahasa yang sesuai un.tuk karangan
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan Bantu Mengajar : Buku Kerja Infodidik Target 3 Bahasa Malaysia m/s109
Catatan : Pelajar bekerjasama
Refleksi : Pelajar lebih suka dibimbing secara individu.



Matapelajaran : BAHASA MELAYU ( KOMSAS )
Tingkatan : 3D,3A
Tarikh : 7.07.2011 ( KHAMIS )
Masa :2.00 -3.10, 5.10-6.20 petang
Tempoh : 70 minit
Kertas 1 : Soalan Komsas No. 31-40
Tajuk : Cerpen : Sayang Ayah dan Pertemuan
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :-
1. menyatakan secara lisan sinopsis cerpen yang diberikan
2. menyatakan 2 watak dan 2 nilai yang dipelajari dari cerpen yang dibaca
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Perbincangan soalan yang diberikan.
2. Menggariskan sekurang-kurangnya 3 watak yang terdapat dalam cerpen berdasarkan sinopsis umum
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan Bantu Mengajar : Teks Anak Bumi Tercinta
Catatan : Pelajar diterangkan teknik menjawab soalan dalam soalan PMR.
Refleksi : Pelajar memberikan kerjasama.

Matapelajaran : SEJARAH
Tingkatan : 3B
Tarikh :08.07. 2011 ( JUMAAT )
Masa : 2.00 -3.10 ptg
Bab 4 : Kerjasama Antara Kaum
Sub :Pendidikan alat perpaduan
( PENILAIAN TOPIKAL )
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Menjawab soalan objektif berdasarkan topik yang dipelajari
2. Perbincangan tentang jawapan soalan yang dikemukakan
Hasil Pembelajaran :
Penyerapan dan penerapan :-
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Berani menyatakan pendapat
Bahan Bantu Mengajar : Buku Pek Penilaian Topikal Sejarah Tingkatan 3 SASBADI m/s 13 -16
Catatan : Markah disalin dan direkodkan
Refleksi : Pelajar memberikan kerjasama



Matapelajaran : BAHASA MELAYU ( KOMSAS )
Tingkatan : 3E
Tarikh : 08.07.2011 ( JUMAAT )
Masa :, 4.00 – 5.10 ptg
Tajuk : Cerpen : Sayang Ayah dan Pertemuan
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :-
1. menyatakan secara lisan sinopsis cerpen yang diberikan
2. menyatakan 2 watak dan 2 nilai yang dipelajari dari cerpen yang dibaca
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Perbincangan soalan yang diberikan.
2. Menggariskan sekurang-kurangnya 3 watak yang terdapat dalam cerpen berdasarkan sinopsis umum
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan Bantu Mengajar : Teks Anak Bumi Tercinta
Catatan : Pelajar diterangkan teknik menjawab soalan dalam soalan PMR.
Refleksi : Pelajar memberikan kerjasama.

Tiada ulasan: