Khamis, 28 Julai 2011

RANCANGAN MINGGU 30 ( 25 -29 JULAI 2011 )

MINGGU 30
TARIKH : 25 - 29 JULAI 2011
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

Matapelajaran : BAHASA MELAYU
Tingkatan : 3D.3A,3E
Tarikh : 25.07.2011 ( ISNIN )
Masa :12.50-2.00 ,2.00 – 3.10, 4.35 – 5.45
Tempoh : 70 minit
LATIHAN TATABAHASA : KERTAS RAMALAN PMR ( 6 )
KERTAS ( NO. 1- 40 )
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. membuat latihan kertas model dalam buku tatabahasa masing-masing.
2. Menyatakana makna perkataan yang diberikan
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Perbincangan soalan dan pilihan jawapan
2. Menyatakan makna perkataan berdasarkan kamus dewan
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan Bantu Mengajar : Super Hot Bahasa Malaysia m/s 114., Kamus Dewan Edisi 4
Catatan : Semakan secara individu untuk menyemak kesalahan.
Refleksi : Pelajar memberikan kerjasama.

Matapelajaran : BAHASA MELAYU
Tingkatan : 3A.3D
Tarikh : 26.07.2011 ( SELASA )
Masa : 12.50-2.00 ,4.35 – 5.45,
Tempoh : 70 minit
Latihan Karangan Berita :
BAHAGIAN D : 1. Kehilangan Tempat Bergantung
Sebagai wartawan, anda ingin menulis berita tentang nasib empat orang
adik beradik yang cacat setelah ibubapa mereka meninggal dunia.
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan rangka jawapan karangan yang dipilih.
2. Menulis karangan lengkap panjangnya lebih daripada 180 patah perkataan.
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Perbincangan rangka karangan
2. Menyatakan peribahasa yang sesuai untuk karangan
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan Bantu Mengajar : Buku Kerja Super Skor m/s 142
Catatan : Pelajar bekerjasama
Refleksi : Pelajar lebih suka dibimbing secara individu.Pelajar 3D diminta menyambung berita yang diberikan


Matapelajaran : SEJARAH
Tingkatan : 1B
Tarikh : 26.07. 2011 ( SELASA )
Masa : 5.45 -6.20 petang
Tempoh : 35 minit
Bab 7 : JOHOR MENEGAKKAN SEMULA KEWIBAWAAN KESULTANAN MELAYU MELAKA
Sub : Pengasasan Kerajaan Johor dan penerusan kerajaan Melaka
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan kesan kejatuhanMelaka
2. menceritakan usaha-usaha menegakkan semula kewibawaan Kesultanan Melaka
3. menceritakan pengasasan Johor
Hasil Pembelajaran :
Penyerapan dan penerapan :-
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Berani menyatakan pendapat
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks Tingkatan
Catatan : Pelajar diminta mencatat nota dalam buku nota masing-masing
Refleksi : Pelajar memberikan kerjasama

Matapelajaran : SEJARAH ( Sambungan )
Tingkatan : 1B
Tarikh : 27.07. 2011 ( Rabu )
Masa : 3.25 -4.35 petang
Bab 7 : JOHOR MENEGAKKAN SEMULA KEWIBAWAAN KESULTANAN MELAYU MELAKA
Sub : Pengasasan Kerajaan Johor dan penerusan kerajaan Melaka
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. menyatakan kesan kejatuhanMelaka
2. menceritakan usaha-usaha menegakkan semula kewibawaan Kesultanan Melaka
3. menceritakan pengasasan Johor
Hasil Pembelajaran :
Penyerapan dan penerapan :-
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Berani menyatakan pendapat
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks Tingkatan
Catatan : Pelajar diminta mencatat nota dalam buku nota masing-masing
Refleksi : Pelajar memberikan kerjasama


Matapelajaran : SEJARAH
Tingkatan : 3B
Tarikh : 27.07. 2011 ( RABU )
Masa : 5.45 -6.20 ptg
Bab 6 : Perubaan Pentadbiran ke arah berkerajaan sendiri di Sarawak dan Sabah
SUB :Perubaan Pentadbiran ke arah berkerajaan sendiri di Sarawak
i. Sarawak selepas kekalahan Jepun
- Pentadbiran tentera British
ii. Sarawak diserahkan kepada kerajaan British
- sebab-sebab Vyner Brooke menyerahkan Sarawak Kepada Kerajaan British
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. memerihalkan tentang pentadbiran Tentera British di Sarawak selepas kekalahan Jepun
2. Mengumpul maklumat tentang sebab-sebab penyerahan Sarawak kepada kerajaan British
3. Menyatakan reaksi awal penduduk Sarawak tentang pengumuman Sarawak sebagai tanah Jajahan British
Hasil Pembelajaran :
Penyerapan dan penerapan :-
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Berani menyatakan pendapat
Bahan Bantu Mengajar : Buku Teks Tingkatan 3
Catatan : Markah disalin dan direkodkan
Refleksi : Pelajar memberikan kerjasama

Matapelajaran : BAHASA MELAYU
Tingkatan : 3E,3D, 3A
Tarikh : 28.07.2011 ( KHAMIS )
Masa :12.50 -2.00, 2.00 -3.10, 5.10-6.20 petang
Tempoh : 70 minit
PROGRAM NILAM : BACAAN BUKU CERITA
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Menyatakan perkataan baru yang dipelajari
2. Menulis synopsis ringkas bahan yang dibaca dalam buku karangan masing-masing
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Guru membawa bahan bacaan di dalam kelas. Pelajar membaca bahan bacaan secara individu
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan Bantu Mengajar : Buku Nilam Panitia BM
Catatan : Pelajar bekerjasama
Refleksi :

Matapelajaran : SEJARAH
Tingkatan : 3B
Tarikh :29.07. 2011 ( JUMAAT )
Masa : 2.00 -3.10 ptg
( PENILAIAN TOPIKAL )
Bab 6 : Perubaan Pentadbiran ke arah berkerajaan sendiri di Sarawak dan Sabah
SUB :Perubaan Pentadbiran kearah berkerajaan sendiri di Sarawak
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :
1. Menjawab soalan objektif berdasarkan topik yang dipelajari
2. Perbincangan tentang jawapan soalan yang dikemukakan
Hasil Pembelajaran :
Penyerapan dan penerapan :-
Ilmu : Pendidikan Moral
Nilai : Berani menyatakan pendapat
Bahan Bantu Mengajar : Buku Pek Penilaian Topikal Sejarah Tingkatan 3 SASBADI m/s 21-24
Catatan : Markah disalin dan direkodkan
Refleksi :



Matapelajaran : BAHASA MELAYU ( KOMSAS )
Tingkatan : 3E
Tarikh : 29.07.2011 ( JUMAAT )
Masa :, 4.00 – 5.10 ptg
Tajuk : Cerpen : Hikayat Mat Jenin dan Rahsia
Objektif : Pada akhir pelajaran, pelajar akan dapat :-
1. menyatakan secara lisan sinopsis cerpen yang diberikan
2. menyatakan 2 watak dan 2 nilai yang dipelajari dari cerpen yang dibaca
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama : 1.1
Fokus Sampingan : 1.2
Aktiviti :
1. Perbincangan soalan yang diberikan.
2. Menggariskan sekurang-kurangnya 3 watak yang terdapat dalam cerpen berdasarkan sinopsis umum
Penyerapan dan penerapan :
Ilmu : Pendidikan Moral
Kemahiran Bernilai Tambah : Interpersonal
Bahan Bantu Mengajar : Teks Anak Bumi Tercinta
Catatan : Pelajar diterangkan teknik menjawab soalan dalam soalan PMR.
Refleksi :

Tiada ulasan: